B

De B van bovenaan in Google

Wil jij meer verkeer op je website, meer conversies en meer omzet door hoger in Google te komen en te blijven? Met onderstaande tips ligt de weg naar de beste plek open!

Ontdek meer

Zoekmachine marketing

Wie zegt ‘ik wil een hogere ranking in Google’, zegt eigenlijk ‘ik moet aan de slag met zoekmachine marketing’. Het goed presteren in zoekmachines is gerelateerd aan deze vorm van marketing. Zoekmachine marketing is beter bekend als SEO marketing, wat staat voor search engine optimization. SEO betekent dat websites en webshops zo ontworpen, gebouwd en ingericht worden, dat ze hoger worden getoond bij zoekopdracht in zoekmachines zoals Google en Bing. En over het algemeen geldt: hoe hoger de ranking in Google, hoe meer mensen je website bezoeken

Webpagina’s worden getoond op basis van relevantie

Het doel van Google, Bing en overige zoekmachines is om antwoord te geven op de vraag van de bezoeker. Zoekmachines proberen webpagina’s te laten zien die het beste aansluiten bij de ingevoerde zoekterm, de vraag en de achterliggende zoekintentie van de gebruiker. De volgorde waarin website getoond worden in de zoekmachines, is afhankelijk van de relevantie van de webpagina. De relevantie van een specifieke pagina wordt door Google bepaald aan de hand van een zoekmachine algoritme, die gebaseerd is op meerdere, onbekende factoren. Om gratis organisch verkeer via zoekmachines te werven, moet je dus goed scoren op relevante zoektermen.

De drie belangrijkste onderdelen van zoekmachine marketing

Naast zoekmachine adverteren is het mogelijk om te adverteren op social media. Adverteren op Facebook, Instagram, LinkedIn en adverteren op Youtube zijn bijvoorbeeld erg populair. Het bereik van deze netwerken in Nederland is enorm. Het grote voordeel van deze social media kanalen is dat er doelgroepen gemaakt kunnen worden. Zo kunnen advertenties afgestemd worden op geslacht, leeftijd, opleiding, interesses en woonplaats. Met deze advertenties bereik je dus altijd jouw doelgroep.

De drie belangrijkste onderdelen van zoekmachine marketing

De factoren die de basis vormen voor de ranking en waarmee webpagina’s beoordeeld worden zijn onbekend voor online marketeers. Om misbruik te voorkomen blijven deze factoren strikt geheim. Maar, ze doen wel aanbevelingen en geven tips over wat de zoekmachine belangrijk vindt. Hierdoor is bekend wat de drie belangrijkste seo basisprincipes zijn:

1. Techniek
Het eerste basisprincipe van seo heeft te maken met de techniek die verborgen zit achter de website. Gebruikers willen snel de juiste informatie vinden en daarvoor is een goede gebruikerservaring essentieel. Wanneer we dit vertalen naar techniek kunnen we denken aan zaken als een snelle laadtijd, responsive design, een veilig omgeving en fijne leesbare teksten.

2. Content
Zoekmachine marketing en content marketing zijn onafscheidelijk en kunnen niet zonder elkaar. Met content worden alle vormen bedoeld waarop bedrijven informatie kunnen delen met bezoekers. Denk hierbij aan video, afbeelding, geluidsfragment en tekst. Tegenwoordig moet de content die je creëert waardevol en uniek zijn. Tenslotte moet de content die ontworpen wordt ook aansluiten bij jouw bedrijf, de producten en de diensten.

3. Autoriteit
Autoriteit is de laatste van de drie seo basisprincipes. Met autoriteit wordt ook wel expertise bedoeld. De expertise van een webpagina wordt bepaald door de hoeveelheid links naar de website. Google beoordeeld websites die inkomende links ontvangen van andere websites positief. Maar de zoekmachines zijn niet gek, het heeft geen zin om in een korte tijd heel veel inkomende links te plaatsen. Bij het plaatsen van links gaat het om kwaliteit en niet om kwantiteit. Een goede linkbuilding strategie is dus belangrijk voor seo en een hogere positie in Google.

Hoger in Google scoren
Investeren in seo is een belangrijke voorwaarde voor een hogere score in Google en dus een betere ranking. In dit artikel hebben we uitgelegd wat de basis is van zoekmachine marketing en nu weet je dat bij Google (bijna) alles draait om relevantie. Zoekmachine marketing en optimalisatie is een lange termijn marketing strategie. SEO levert op de (middel)lange termijn een stabiele groei in organisch bezoek op. Het duurt namelijk even voordat de resultaten goed zichtbaar en meetbaar zijn. Hulp nodig bij het achterhalen van de juiste zoektermen, het schrijven van duidelijke content of met linkbuilden? Wij helpen jou graag.

Ik wil graag meer weten

Meer informatie?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of wil je reageren? Neem gerust contact met ons op! Altijd als eerste op de hoogte zijn van het Onest online marketing / webdevelopment ABC’tje? Volg ons op Facebook, Linkedin en Instagram.

Onest helpt jou met je online doelstellingen.

Wij helpen jou met het inzichtelijk maken van jou online activiteiten.

Je vraag stellen is eenvoudig en kostenloos, twee dingen waar iedereen dol op is.

Heb jij de ambitie om online te groeien? Wij gaan deze uitdaging graag samen aan. Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op.

Neem contact met ons op