010 247 74 11
10 tips om waardevolle content te maken
Content

Content maken: 10 tips om een onvergetelijke indruk achter te laten bij je klant

Geschreven door Petra
Geupdate op 30/01/2024
6 minuten lezen
Kayleigh van Boxtel, scrum master, maakt lachend notities voor de aankomende retrospective in het Onest-kantoor.

Het schrijven van goede content levert veel marketeers hoofdbrekens op. Uiteraard wil je een onvergetelijke indruk achterlaten bij jouw klant. Je wilt verbinden met je doelgroep, maar het schrijven van content kost je veel tijd. Of je bent misschien een tikkeltje onzeker over je schrijfvaardigheden. Om je content aan te laten sluiten bij de behoefte van jouw doelgroep, heeft je content structuur nodig.

Content maken zonder plan, vermindert de binding met je doelgroep

Start je zonder plan met het schrijven van content, dan kun je tegen verschillende uitdagingen aanlopen. Je content mist misschien de rode draad. Of je loopt tegen het welbekende writer’s block aan. En dat is zonde. Produceer je content die niet aansluit bij je doelgroep, dan vermindert de binding met je doelgroep. Je wordt niet gevonden in de zoekmachines. En je loopt conversie, omzet en leads mis.

Bouw aan je merkreputatie met goede content

Je merkreputatie is van onschatbare waarde. Je imago naar buiten toe, helpt je klanten te werven, hun vertrouwen te winnen en hen tot actie aan te zetten. Door overtuigende content te schrijven, die aansluit op de kernwaarden en persoonlijkheid van jouw bedrijf, trek je de aandacht van je doelgroep. Of het nu gaat om pakkende advertentie copy, converterende webteksten of meeslepende productbeschrijvingen. Je content kan het verschil maken tussen een merk dat eruit springt en een merk dat vergeten wordt. Hoe je goede content maakt? In dit artikel geven we je tien tips.

1. Ken je doelgroep met behulp van buyer persona’s

Weten voor wie je schrijft, is onmisbaar bij het schrijven van goede content. Het is belangrijk om je doelgroep te kennen, te weten wat ze beweegt en wat ze overhaalt om tot actie over te gaan. Je doelgroep kun je vastleggen in buyer persona’s. Een buyer persona geeft je inzicht in de doelen, succesfactoren, uitdagingen en actietriggers van jouw doelgroep. Met een goed uitgewerkte buyer persona begrijp je jouw klant beter en kun je jouw content goed op hen afstemmen.

2. Bepaal je tone-of-voice voor samenhang in je content

Het vaststellen van je tone-of-voice geeft je houvast bij het schrijven van je content. Je tone-of-voice kun je vastleggen in een messaging framework. Hierin leg je gestructureerd je merkidentiteit en communicatiestijl vast. Dit geeft je tijdens het schrijven houvast bij het opbouwen van je zinnen en het kiezen van de juiste stijl en toon. Door je tone-of-voice consistent door te voeren in al je content, creëer je herkenbaarheid en geloofwaardigheid bij je doelgroep.

3. Werk gestructureerd en bouw je content stap-voor-stap op

Bepaal, voordat je gaat schrijven, het doel van je tekst. Zo zijn er converterende, informerende, adviserende en inspirerende teksten. Het doel van je tekst, bepaalt de opbouw van je content. Na het bepalen van je tekstdoel, maak je een opbouw voor je tekst. Je kunt hierbij gebruik maken van bestaande raamwerken, zoals AIDA, PAS, PASTOR of HERO. Bepaal in de opbouw van je tekst welke zoekwoorden je terug wilt laten komen. Is de opbouw van je tekst volledig, dan werk je vervolgens de hele tekst uit. Het stap-voor-stap opbouwen van je tekst, werkt vooral goed bij het maken van longcopy.

4. Zie het onderwerp los van je tekst voor betere resultaten

Het is een klassieke gedachte dat minder leuke onderwerpen zorgen voor saaie en langdradige teksten. Maak minder interessante teksten leuk om te lezen. Gebruik vlotte zinnen, bedenk een leuke invalshoek, trek vergelijkingen of gebruik verschillende elementen in je tekst. Door het onderwerp los te zien van je tekst, maak je van elke tekst een hoogstandje.

5. Bewaak de rode draad en gebruik één concept per tekst

Breng focus aan in je content, door per tekst uit te gaan van één idee. Dat doe je door je idee te vatten in kernwoorden die de basis vormen voor je tekst. Deze kernwoorden vormen de kapstok voor de content die je maakt. Maak je gebruik van één concept, dan voorkom je dat je lezer veel moet schakelen tussen de onderdelen van je tekst. Veel schakelen, zorgt ervoor dat je lezer sneller afhaakt en niet tot de kern van je boodschap komt.

6. Blijf dicht bij je boodschap en bind je lezer

Je doelgroep moet de link tussen je concept en je onderwerp direct begrijpen. Schrijf je over een bepaald onderwerp en leg je in je content de link naar een ander onderwerp, dan moet de lezer opnieuw veel schakelen. Voorbeeld. Dit artikel gaat over het maken van goede content. Gaan we in dit artikel ineens schrijven over hypotheken, dan is dat een extra schakel en maakt dat de tekst lastiger te lezen.

7. Schrijf effectief en hou je content simpel

De gemiddelde Nederlander begrijpt teksten op taalniveau B1. Een tekst op B1-niveau bestaat uit makkelijke woorden die iedereen begrijpt. Teksten op B1-niveau hebben duidelijke titels en tussenkoppen, een actieve schrijfstijl, eenvoudige woorden en korte zinnen. Met handige online tools kun je checken of je tekst op B1-niveau is geschreven. Een tekst op taalniveau B1 leest gemakkelijker en sneller. Zeker als je online teksten leest.

8. Kies bewust de rol van humor in je content

Een flinke portie sarcasme of satire in je tekst verwerken kan een goed idee lijken. Tover je een lach op het gezicht van je doelgroep, dan is de kans groter dat je naam bij hen blijft hangen. Toch kun je met het gebruik van humor de plank behoorlijk mis slaan. Niet iedereen heeft dezelfde humor. Gebruik je humor in je content, dan moet de grap in één oogopslag duidelijk zijn. Leg de relatie naar alledaagse herkenbare situaties. Dit zorgt ervoor dat een groter publiek zich kan inleven in de situatie en de grap begrijpt.

9. Zet de puntjes op de i in twee schrijfronden

Heb je al het voorbereidende werk voor het schrijven van je tekst gedaan, dan is het tijd om achter het toetsenbord te kruipen. Je vraagt je misschien af hoe je de eerste zin of de eerste alinea op moet bouwen. Het klinkt cliché, maar het is gewoon een kwestie van beginnen. Maak een eerste versie. Zodra je eerste versie af is, loop je de tekst voor een tweede keer door. Verander de zinnen die niet lekker lopen, maak de tekst actiever en haal spelfouten eruit. Bij de eerste versie bouw je de tekst op en bij het editen van de tweede versie zet je de puntjes op de i.

10. Maak je content leesbaar door te schrappen

Overbodige woorden maken een tekst lastig te lezen. Lange zinnen ook. Schrijven is schrappen. Een goede tekst heeft vaak helemaal niet zoveel woorden nodig. Wat kun je schrappen? Passief taalgebruik met woorden zoals zullen, worden en door. Taalversterkers zoals heel en erg. Maar vaak ook nuanceringen, hulpwerkwoorden en dubbele ontkenningen. Moet je dan alles schrappen? Het uitgangspunt van je tekst moet vooral de leesbaarheid zijn. Er is geen goed of fout. Het tekstdoel bepaalt welke tekstopbouw relevant is voor jouw tekst.

Succesvol online met content, design en SEO

Het schrijven van goede content gaat hand in hand met content marketing, design en SEO. Samen vormen deze disciplines de basis voor een succesvolle online contentstrategie.

Werken met Passie: een stevige groei in het aantal medewerkers

Of je nu zelf op zoek bent naar een nieuwe baan of juist als bedrijf een nieuwe collega zoekt, bij Werken met Passie nemen ze je de zoektocht uit handen. De doelstelling: een optimale push & pull aanwezigheid voor potentiële nieuwe medewerkers die de zoektocht starten naar een nieuwe baan.

Ambi Pack werken bij: always-on, always in control e-recruiting

Voor Ambi Pack ontwikkelden we een aparte werk-bij-website, waarop het verhaal van de medewerker echt naar voren komt. Want op de corporate website is daar nu eenmaal minder ruimte voor en potentiële kandidaten vinden andere dingen belangrijk dan potentiële klanten van Ambi Pack. De website koppelden we aan meerdere online campagnes, waarbij we ook mensen die nu nog niet op zoek zijn probeerden te targeten.

Het recept voor een succesvol contentplan

Onest helpt je graag met creatieve en sprankelende content. Het recept voor een succesvol contentplan zit in onze werkwijze. Samen zetten we concrete stappen om jouw online marketing naar het next level te brengen.

Online succes met content, design en SEO

We bedenken, maken en optimaliseren jouw content. Ook zijn we goed in uitleggen en je meenemen in het proces.

Petra Copywriter
Petra Schuller, Copywriter bij Onest Digital Agency