010 247 74 11
Google algoritme-updates 2022
SEO

Google algoritme-updates 2022

Geschreven door Jorai
Geupdate op 21/11/2023
6 minuten lezen

Hoe Google weet wat er in de zoekmachine getoond moet worden, nadat je een zoekwoord invoert en op “enter” drukt, heeft te maken met het algoritme dat de zoekmachinegigant gebruikt.

Elk jaar rolt Google verschillende algoritme-updates uit om de best passende zoekresultaten te laten zien bij het ingeven van een zoekwoord. Per jaar worden er doorgaans honderden kleine en grote Google updates uitgerold. Om je een idee te geven zie je hieronder een kort overzicht met de hoeveelheid updates van 2009 t/m 2018:

  • 2018 – 3,234 “verbeteringen”
  • 2017 – 2,453 “veranderingen”
  • 2016 – 1,653 “verbeteringen”
  • 2013 – 890 “verbeteringen”
  • 2012 – 665 “lanceringen”
  • 2011 – 538 “lanceringen”
  • 2010 – 516 “veranderingen”
  • 2009 – 400 “veranderingen”

Zoals je hierboven ziet, is het niet altijd duidelijk wat deze updates precies inhouden en hoe je je website kunt optimaliseren om in te spelen op de veranderingen en verbeteringen. Sterker nog, het zijn vaak zoveel updates dat het bijna onmogelijk is om overal rekening mee te houden.

Ben je toch nieuwsgierig naar de details van elke update, dan kun je natuurlijk altijd de Google Search Central Blog in de gaten houden.

In dit artikel, focussen we voornamelijk op de belangrijkste en grootste Google algoritme-updates uit 2022 die vaak een direct effect hebben op je online vindbaarheid. We houden deze pagina dan ook goed bij, zodat je altijd op de hoogte bent van de nieuwste updates waar je rekening mee moet houden om organisch goed vindbaar te worden en/of te blijven.

Benieuwd waar je staat met jouw huidige online marketing?

Wil je weten welke online marketing kansen er voor jou liggen? Dan ben je bij ons op de juiste plek.

Hoe werkt het Google algoritme in 2022?

Voor zover bekend, gebruikt het algoritme van Google in elk geval 200 rankingfactoren om te bepalen welke pagina’s getoond moeten worden voor de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt.

Doordat het algoritme naar zoveel signalen kijkt, weet niemand hoe Google’s algoritme precies in elkaar steekt. Het is daardoor lastig om te kiezen waar je focus moet liggen om je website optimaal vindbaar te maken. Wij hebben diverse experimenten uitgevoerd om erachter te komen hoe webpagina’s naar een hogere positie getild kunnen worden in de zoekresultaten (SERP).

Hoe vaak rolt Google algoritme-updates uit?

Google publiceert met enige regelmaat artikelen waarin vaak op een ietwat vage manier wordt omschreven waar het algoritme op let als het gaat om het ranken van webpagina’s voor zoekwoorden.

Een recent voorbeeld hiervan is de Helpful Content Update die in augustus gelanceerd werd. Aan de hand van deze update wil Google voorkomen dat online content alleen gecreëerd wordt om voor een bepaald zoekwoord te ranken. Het wordt steeds belangrijker dat de content ook écht behulpzaam is voor de mensen die het zoekwoord intypen. Maar goed, wat “behulpzaam” precies inhoudt, wordt niet tot in detail beschreven.

Wel weten we dat de zoekintentie achter een zoekwoord essentieel is. Dit laat namelijk zien waarom een zoekwoord wordt ingevoerd. Op basis van die informatie kun je dus echt behulpzame content creëren die goed aansluit op wat je doelgroep hoopt te vinden. Dat is tevens de reden waarom het achterhalen van de zoekintentie een essentieel onderdeel is van ons zoekwoordenonderzoek.

Zo zijn er nog meer updates waar je op in kunt spelen om webpagina’s beter te laten presteren. Van alle signalen waar Google op let, beschrijven we hier de belangrijkste updates van 2022 waar je actie voor kunt ondernemen om je organische vindbaarheid te versterken.

Google updates van 2022 in chronologische volgorde

In 2022 heeft Google diverse updates gedaan. Maar welke updates zijn relevant? We beschrijven hieronder de belangrijkste updates.

Pagina-ervaringsupdate voor desktop op 22 februari

Desktoppagina’s zullen vanaf 22 februari een positieve gebruikerservaring moeten waarborgen, aangezien Google hier strenger op gaat letten om vervolgens te bepalen hoe (en of) desktoppagina’s moeten ranken voor zoekwoorden.

Dit houdt in dat dezelfde drie Core Web Vitals-statistieken, LCP, FID en CLS, nog belangrijker worden voor het ranken van pagina’s voor desktop.

Andere aspecten van pagina-ervaringssignalen, zoals HTTPS-beveiliging en de afwezigheid van opdringerige interstitials, blijven hetzelfde. Mobiele gebruikerservaring is ook belangrijk, maar heeft geen invloed op het ranken van desktoppagina’s in Google.

Update voor productrecensies deel 1 op 23 maart

Momenteel omvat deze update alleen wereldwijde zoekopdrachten in het Engels. Door het uitrollen van deze update wil Google websites die hoog-kwalitatieve en inzichtelijke product reviews hebben, belonen met betere vindbaarheid. Denk hierbij aan reviews van experts of enthousiastelingen die goed bekend zijn met het product of de service. Deze update betrekt zich voornamelijk op paginaniveau; dus individuele producten en/of services waarvoor reviews geschreven zijn en niet de website in z’n geheel.

Om het meeste uit deze update te halen, vertelt Google dat door gestructureerde gegevens (structured data) de zoekmachine beter kan identificeren of iets een productrecensie is.

Core update op 25 mei

De core update van Google vindt meerdere keren per jaar plaats. Dit zijn brede wijzigingen die Google aanbrengt in het algoritme en de systemen die ze gebruiken om content een positie in SERP te geven voor bepaalde zoekwoorden.

Zoals vele andere Google algoritme-updates, zijn kernupdates bedoeld om betrouwbare en relevante resultaten te laten zien aan bezoekers.

Update voor productrecensies deel 2 op 27 juli

In de vorige update liet Google weten te letten op de kwaliteit van productrecensies. In het tweede deel borduren ze hierop voort. Vooralsnog heeft deze update vooral betrekking op Engelstalige webpagina’s.

Wanneer je een website runt die (ook) Engelstalige pagina’s heeft, is het dus goed om recensies voor producten of services te krijgen die gedetailleerd zijn en die je bezoekers écht helpen om een beslissing te maken welk product of service het beste is voor hen.

Helpful Content Update op 25 augustus

De helpful content update gaat eigenlijk hand in hand met de updates voor productrecensies. Het is tevens de update die de grootste impact kan hebben op je online vindbaarheid.

Met het uitrollen van deze update wil Google voorkomen dat content enkel geschreven wordt om goed getoond te worden in de zoekmachine. Google wil namelijk, net als met productrecensies, dat de content op een pagina ook daadwerkelijk behulpzaam is voor bezoekers en niet alleen is geschreven om goed te presteren voor een bepaald zoekwoord.

Google zegt: “Er zijn nieuwe signalen waarmee onze rankingsystemen vaststellen of de content van een pagina geschreven is door mensen en voor mensen. Niet alleen voor zoekmachines”.

Om in te spelen op deze update adviseren wij om goed te kijken naar de intenties die je bezoekers hebben bij het invoeren van een zoekwoord. Dit geeft namelijk direct inzicht in wat je doelgroep probeert te bereiken, waardoor je je content kunt optimaliseren voor je bezoekers en niet alleen voor Google.

Update voor productrecensies deel 3 op 20 september

Met de derde en laatste update voor productrecensies heeft Google de laatste stappen gezet om het algoritme meer inzicht te geven over welke productreviews goed en welke minder goed zijn.

Wij zelf zien dit als een enorme kans voor bedrijven die diverse producten of services verkopen. Door op paginaniveau, dus per service, diepgaande reviews te plaatsen help je het algoritme om te herkennen welke producten of services het meest relevant zijn voor de doelgroep. We denken ook dat de pagina’s die deze reviews in hun content hebben opgenomen, beter vindbaar worden.

Let wel, deze update geldt voor nu enkel voor Engelstalige pagina’s. De verwachting is dat door de tijd heen ook websites in andere talen door deze update geraakt worden.

Spam update op 19 oktober

Spam is een breed begrip en hoe Google met de meest recente update spam wil aanpakken, is niet helemaal duidelijk. Wel weten we dat keyword stuffing uit den boze is en dat Google ook door spam-achtig blogcommentaar heen weet te prikken.

Websites die ondanks de waarschuwing toch proberen bezoekers te lokken door praktijken die geen waarde toevoegen aan de zoektocht, krijgen een penalty. Ook websites die persoonlijke informatie van bezoekers proberen te winnen, worden lager gerankt. Websites lopen veel verkeer mis, doordat Google stopt met het ranken voor bepaalde zoekwoorden.

Wat Google als spam beschouwt, kun je teruglezen in Google’s spam policies. Omdat er in de meeste, recente updates van Google niet precies terugkomt of er nieuwe spam is die ze tegen willen houden, denken we dat Google het algoritme van Spambrain verbetert om spam volgens Google’s policies beter te kunnen herkennen.

Webdesign in de Hoeksche Waard

Genereer meer leads in de Hoeksche Waard en daarbuiten met met het overtuigende webdesign van Onest.

Cynthia van Steenvelt, digital designer, en Tim Janssen, co-owner, bespreken een nieuw ontwerp voor een website