010 247 74 11
Avetica: met bestaande middelen en kennis in contact komen met Moodle-gebruikers

Online marketing

Avetica: met bestaande middelen en kennis in contact komen met Moodle-gebruikers

Kayleigh, Petra en Mark aan het vergaderen

Vanuit de wens om mensen sneller, makkelijker en efficiënter online te laten leren werd Avetica in 2003 opgericht. Vanaf een zolderkamer, met Moodle als open source leermanagementsysteem, hielpen ze de eerste gebruikers te onboarden en hielpen ze bestaande gebruikers met trainingen, kennis, hosting en customer support. Met de volledige focus op Moodle en meer dan 20 jaar ervaring zijn ze uitgegroeid tot de enige premium Moodle partner in Nederland en Vlaanderen. Dit maakt Avetica dé aangewezen expert op het gebied van online leren met Moodle.

Met eigen middelen, zoals een website en social media, richtte Avetica zich op het vinden van nieuwe en bestaande gebruikers van de software. Hoewel ze actief kennis deelden in de vorm van blogs, artikelen en posts, leverde het niet de gewenste resultaten op. Avetica wilde graag meer gebruikers helpen. Ze namen contact op met Onest, zodat ze met hulp van onze kennis hun doelgroep beter kunnen bereiken.

Klant

Avetica

Doelstelling

Het bereiken van Moodle-gebruikers in Nederland en Vlaanderen, zodat Avetica ze kan helpen met technische, functionele en onderwijskundige vraagstukken.

Petra achter laptop aan tafel Doel staat centraal icon

Avetica’s vraag: online conversie verbeteren met advies van specialisten

Aan inspanningen om in contact te komen met de doelgroep was er geen gebrek bij Avetica. Ze hadden veel tijd besteed aan de website en het creëren van content. Als premium partner van Moodle waren er wel conversies, maar ze wilden meer. Omdat de kennis van online marketing binnen Avetica beperkt was, vroegen ze Onest om hulp. Ze waren vooral op zoek naar een partner die nauw met ze samenwerkt en die ze voorziet van de benodigde kennis en advies op het gebied van online marketing.

Positioneren in Google met een bottom of funnelstrategie

Samen met Avetica kozen we voor een bottom funnelstrategie gericht op bestaande Moodle-gebruikers. Met behulp van SEO en SEA wilden we Avetica zo goed mogelijk positioneren binnen Google en de doelgroep overhalen om contact op te nemen. Ook wilden we meer bekendheid creëren rondom Avetica en het product Moodle Workplace, zodat beide merknamen door de doelgroep met elkaar geassocieerd worden.

Om effectieve contentoptimalisaties door te voeren en gerichte campagnes te lanceren, onderzochten we de doelgroep. Als open source leermanagementsysteem kan Moodle gratis door gebruikers worden geïnstalleerd. We leerden dat bestaande gebruikers in de dagelijkse praktijk tegen allerlei technische, functionele en onderwijskundige vraagstukken aanlopen. Deze inzichten, samen met de inzichten uit een concurrentieanalyse, gebruikten we als input voor een nulmeting.

Arnout Vree, directeur & oprichter Avetica over de samenwerking met Onest: ‘Een constructieve samenwerking met Onest, met een goede balans tussen de leiding die ze nemen in het behalen van resultaten en mijn eigen inbreng.’

Arnout Vree

Directeur & oprichter bij Avetica
Sandra en Maureen in overleg

Nulmeting voor het verbeteren van de organische en betaalde vindbaarheid

We kozen ervoor om een online strategie te implementeren op basis van de bestaande website. Met een nulmeting inventariseerden we kansen voor het verbeteren van de organische en betaalde vindbaarheid. Wat opviel in de nulmeting was dat Google moeite had om door de website heen te crawlen. Ook was er winst te behalen in het aantal vertoningen voor relevante zoekwoorden en in het meetbaar maken van de conversies.

We adviseerden Avetica om de bestaande content op de website meer af te stemmen op de zoekintentie van de doelgroep. In praktijk betekende dit dat er veel oude content die geen relevant verkeer genereerde verwijderd moest worden. Hiermee hielpen we Google om de website beter te indexeren. Ook maakten we een on page contentplan op basis van een messaging framework, zoekintenties en zoekwoorden. Daarnaast bepaalden we samen met Avetica de KPI’s en stelden we monitorende tools in.

Aan de slag met contentoptimalisaties en gerichte campagnes

Op basis van de on page briefing die we maakten, ging Avetica zelf aan de slag met het optimaliseren van de content op de website. Vervolgens lanceerden we de eerste campagnes. Zo richtten we search-, merknaam- en concurrentiecampagnes in gericht op mensen die al bekend waren met Moodle. Ook besteedden we aandacht aan de meta’s, altteksten en interne links om Google te helpen de relevantie van de website beter te beoordelen.

70% kwalitatieve leads en continu optimaliseren

Onze aanpak met Avetica is gebaseerd op continu optimaliseren. De bottom of funnel strategie die we in de eerste fase van de samenwerking implementeerde, genereert een constante stroom aan kwalitatieve leads. Hiervan is 70% interessant om mee te praten. Hoewel dit een positief resultaat is, staat Google niet stil. Het is dan ook van belang om voortdurend bij te blijven, processen aan te passen en actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk relevant verkeer naar de website wordt getrokken.

In de huidige fase van de samenwerking draaien we diverse campagnes en staan we Avetica bij met inzichten uit de opgebouwde dataset en advies met betrekking tot de laatste Google-updates. Hiermee helpen we ze om zichzelf als autoriteit binnen de markt neer te zetten. Zo is er in de afgelopen maanden gewerkt aan het onderverdelen van de content op de website in topic clusters. Door alle relevante onderwerpen op de website op te delen in hoofd- en subonderwerpen helpen we Google om beter te begrijpen waar de content over gaat en worden websitebezoekers eenvoudiger door de website heen geleid.  

Presenteren resultaten Agile icon

Sparringpartners op het gebied van online marketing

Om de paar weken zijn we bij Avetica op kantoor om de voortgang te bespreken. We bespreken de resultaten van de afgelopen periode en bepalen samen de prioriteiten voor de komende periode. Plus we bespreken actuele online marketing onderwerpen, zoals Open AI en Search Generative Experience. Met onze flexibele werkwijze helpen we Avetica om meer relevante bezoekers naar hun website te trekken en zijn we sparringpartners op het gebied van vakinhoudelijke kennis.

In vier stappen naar resultaat

Bij Onest volgen we een eenvoudig vierstappenplan voor elk project: inspect, insight, implement en improve. Dat geldt ook voor onze samenwerking met Avetica. Tijdens de inspectfase maakten we kennis met Avetica en verdiepten we ons in de doelgroep en de concurrenten. In de insightfase deden we een nulmeting, onderzochten we zoekintenties en relevante zoekwoorden en stelden we een messaging framework op. Vervolgens gingen we aan de slag met contentoptimalisaties en lanceerden we de eerste campagnes. Nu we in de improvefase zitten, zijn we doorlopend aan het meten, analyseren en optimaliseren.

Tim Janssen, co-owner Onest Digital Agency

Ook collega’s werven met online marketing?

We staan je graag te woord. Stel je vraag via onderstaand formulier.