Online Marketing Funnel
Bergwerff Automotive: online marketingstrategie op specifieke doelgroep
Als erkend servicepartner van BMW en MINI kan menig autoliefhebber het hart ophalen bij de collectie van Bergwerff Automotive.
Naast jong gebruikte modellen focust het bedrijf zich op een niche binnen de doelgroep van BMW-fans: de unieke BMW M-modellen. Deze sportieve auto’s trekken veel bekijks, maar er is slechts een kleine groep die werkelijk tot aankoop overgaat. De uitdaging: zorgen dat deze groep aan Bergwerff Automotive denkt als ze een BMW M-model overwegen.
Klant
Bergwerff Automotive
Doelstelling
Funnelstrategie gericht op naamsbekendheid / branding met als uiteindelijk doel afleveren hoogwaardige leads.
Een online marketing baseline
Bij Bergwerff Automotive wordt veel aandacht besteed aan de profilering van de BMW’s en MINI’s en dat zie je terug. Op de website, via e-mailing en op Instagram. Maar wat die online inspanningen nu voor resultaat opleverden, was niet duidelijk. We stelden Google Analytics en Google Ads in en voegden conversies toe die inzicht geven in wat onze optimalisaties opleveren. Bijvoorbeeld bezoekers die meerdere pagina’s bekijken of langer dan een aantal minuten op de website verblijven. Zo realiseerden we een ‘online marketing baseline’: een basis waarmee de opdrachtgever ook zelf inzicht heeft in relevante data.
Van inzicht tot strategie
Met de inzichten die we tijdens de strategische sessie kregen, kwam de online strategie tot stand. Daarbij deden we zoekwoordonderzoek naar relevante termen en stelden we (in eerste instantie) drie ‘funnels’ op, waaronder een voor de M-modellen. In iedere funnel richtten we ons met een relevante campagne op een specifiek deel van de doelgroep. Na het bepalen van de online strategie bepaalden we de kanalen die we gingen inzetten en het advertentiebudget per fase. In al deze stappen werken we nauw samen met de verantwoordelijke persoon bij de opdrachtgever.
Wat tof is aan de samenwerking met Bergwerff Automotive is dat we regelmatig een terugkoppeling ontvangen over de kwaliteit van de leads die wij afleveren via de campagne. Het geeft enorm veel energie om te horen dat er daadwerkelijk auto’s verkocht worden via de campagnes. Dit motiveert om continu te blijven optimaliseren!
Sandra
Online marketingconsultant bij OnestCreatie en uitwerking van de campagne van de M-modellen
De strategie stond. Tijd om de funnel voor de M-modellen verder uit te rollen. Om mensen visueel aan te trekken tot deze specifieke auto’s werkten we een ontwerp uit voor banners voor Google, Facebook en Instagram. Ter ondersteuning stelden we search campagnes in. De opdrachtgever had al concrete ideeën voor een bijbehorende landingspagina en wij hielpen ze op weg met een contentbriefing. Tot slot stelden we grafieken in in onze eigen monitoringstool, zodat we de voortgang van de KPI’s en doelen kunnen volgen.
Waar spelen we op in?
Kwaliteit van het websiteverkeer is via Facebook hoger dan via Instagram. We zien meer vertoningen tegen lagere kosten en een hogere CTR, samen met een hogere ad recall lift. Daar spelen we op in.
We blijven optimaliseren
De campagnes staan aan en het begin is er. We richten ons in deze fase vooral op vertoningen, om de doelgroep te introduceren bij de M-modellen van Bergwerff Automotive. De eerste resultaten komen binnen: zo geeft 1 op de 10 mensen aan het merk na 2 dagen nog te herkennen. Daarnaast komen de eerste leads binnen uit de funnels en zijn de eerste M’s verkocht.
A/B testen
Zo ontdekten we dat bepaalde video’s op social media meer effect hebben.