010 247 74 11
Bouwlasersonline.nl: omzetgroei met een doelgroepgerichte strategie en een nieuwe webshop

Online strategie & webshop

Bouwlasersonline.nl: omzetgroei met een doelgroepgerichte strategie en een nieuwe webshop

Jorai aan het werk voor LTC

Bouwlasersonline.nl is een webshop voor geodetische en landmeetkundige instrumenten zoals lasers, waterpassen, theodoliet en GPS-apparatuur. Daarnaast geven ze advies en verzorgen ze cursussen en reparaties. Vanuit een sterke wens om te groeien, ontstond de behoefte aan een goedwerkende en converterende website.

We werken al meer dan 10 jaar samen met Bouwlasersonline.nl, dus we kennen elkaar goed. De eerste webshops waren succesvol, maar de omzetgroei kwam onder druk te staan door toenemende concurrentie en de afhankelijkheid van externe e-commerce software. Met dit als uitgangspunt gingen we aan de slag.

Klant

Bouwlasersonline.nl / LTC B.V.

Doelstelling

Het realiseren van omzetgroei.

Mark en Sandra postit sessie Logo bouwlasersonline

De uitdaging van Bouwlasersonline.nl: afhakende kopers, een onvoorspelbare backoffice en meer concurrentie

Bouwlasersonline.nl streefde naar omzetgroei, maar liep tegen uitdagingen aan door toenemende concurrentie en technische beperkingen van de bestaande webshop. Kopers haakten af in het bestelproces, doordat producten niet duidelijk werden getoond en er een herkenbaar checkout proces miste. Daarnaast vonden er plotselinge veranderingen plaats in de backoffice van de e-commerce software. Dit maakte de orderverwerking onvoorspelbaar. Tel daarbij op dat webshops van concurrenten over meer functionaliteiten beschikten, zoals filters en productvergelijkingsfuncties. Om verder te kunnen groeien was er een toekomstbestendige online strategie met een converterende webshop nodig.

Omzetgroei op basis van een twee sporen aanpak

Na een analyse van de bestaande situatie kwamen we tot de conclusie dat er een twee sporen aanpak nodig was voor de gewenste omzetgroei. Allereerst stelden we een doelgroepgerichte online strategie voor, waarbij online campagnes en een optimale UX en UI elkaar versterken om de naamsbekendheid te vergroten en meer relevante bezoekers naar de website te trekken. Ten tweede adviseerden we een op maat gemaakte webshop met nieuwe functionaliteiten, waarmee Bouwlasersonline.nl vanuit functionaliteiten en userflow beter aansluit op de behoeften en uitdagingen van de doelgroep.

‘In het begin is er veel overleg hoe een traject moet gaan lopen. Als het eenmaal loopt, is er maandelijks feedback over de afgelopen periode en wat er de volgende periode op de planning staat. Uit ervaring blijkt dat hoe meer vrijheid Onest krijgt, hoe beter de zaken gaan lopen.’

Vincent Deckers

bouwlasersonline
Cynthia en Tim overleg over opbouw van de pagina's

Een doelgroepgericht design met UX-research

De eerste stap in het ontwikkelen van de nieuwe webshop was doelgroeponderzoek in combinatie met het onderzoeken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van e-commerce, webshops en mobile UX. We vergeleken concurrenten en toonaangevende webshops met elkaar op punten zoals design, beeldtaal, content, checkout flow en navigatie. Zo kregen we een duidelijk beeld voor het ontwikkelen van een herkenbare en conversieverhogende checkout, de indeling van de menustructuur, nieuwe huisstijlelementen en overtuigende microcopy. De conclusies uit het onderzoek vormden de uitgangspunten voor een doelgroepgericht en gebruiksvriendelijk design, waarin een duidelijk onderscheid tussen producten en content centraal staat. Dit helpt bezoekers eenvoudig en snel naar de gewenste producten te navigeren.

Webshop klaar voor livegang na uitgebreide usertests

We ontwikkelden een prototype van de nieuwe webshop met maatwerkfunctionaliteiten zoals een productvergelijkingsfunctie. Om zeker te weten dat de livegang van de webshop probleemloos zou verlopen, hebben we uitgebreide tests gedaan met echte gebruikers. We vroegen testpersonen tussen de 25 en 65 jaar om taken uit te voeren zoals iets kopen, een reparatie aanmelden of bepaalde informatie opzoeken. Met schermopnamen analyseerden we reacties en mogelijke knelpunten. De tests leverden interessante inzichten op voor aanpassingen in de userflow. Na het doorvoeren van deze inzichten, was de website klaar voor lancering.

Meeting bij de klant voor oplevering Doelstelling staat centraal

Logistieke uitdagingen door meer bestellingen

Na livegang waren er al snel positieve resultaten te zien. Zo kreeg de nieuwe website 32% meer bezoekers via het organische kanaal. Het conversiepercentage steeg met 18% en het aantal bestellingen met 27%. Deze bemoedigende cijfers brachten ineens nieuwe uitdagingen met zich mee. Bouwlasersonline.nl moest hun magazijn twee keer uitbreiden. Inmiddels hebben ze het naastgelegen pand gekocht, om daar een volledig nieuw magazijn van te maken dat de webshop ondersteunt.

Samenwerken aan groei gaat verder dan online marketing

In de samenwerking met Bouwlasersonline.nl is de groeidoelstelling altijd het uitgangspunt geweest. Zo gingen we van de vraag om een nieuwe webshop te ontwikkelen, naar een complete online strategie waarvan de webshop een onderdeel is. Met onze doelgroepgerichte aanpak zorgen we ervoor dat de doelgroep Bouwlasersonline.nl daadwerkelijk weet te vinden en wordt aangemoedigd om producten te kopen, offertes aan te vragen of contact op te nemen.

We denken actief mee om de gewenste groei mogelijk te maken. Dat gaat verder dan alleen online marketing. Zo adviseerden we bijvoorbeeld op basis van doelgroeponderzoek om een fysieke showroom in te richten. Dit clicks & bricks principe is daadwerkelijk toegepast, waardoor de mogelijkheid om producten te kunnen zien voor aankoop de autoriteit van Bouwlasersonline.nl versterkt. Samen met Bouwlasersonline.nl denken we nu na over de volgende stap. Onderwerpen waar we over praten zijn bijvoorbeeld de customer lifecycle en klantloyaliteit.

Funnel optimalisatie van vertoningen en websiteverkeer

In vier stappen naar een meetbare online strategie

Bij Onest volgen we, met de doelstelling in het achterhoofd, een eenvoudig vierstappenplan voor elk project: inspect, insight, implement en improve. Dat geldt ook voor onze samenwerking met Bouwlasersonline.nl. Tijdens de inspectfase hebben we de doelstelling besproken en adviseerden we een doelgroepgerichte online strategie met een op maat gemaakte nieuwe webshop. In de insightfase haalden we inzichten uit UX-research en bepaalden we de uitgangspunten voor het design van de webshop. Vervolgens gingen we aan de slag met ontwerpen en bouwen en voerden we uitgebreide usertests uit voordat we de nieuwe webshop lanceerden. Ook lanceerden we verschillende campagnes via Google Adwords. Nu we in de improvefase zitten, meten we de resultaten en bespreken we nieuwe kansen voor groei.

Tim Janssen, co-owner Onest Digital Agency

Ook een strategie voor de lange termijn?

We staan je graag te woord. Stel je vraag via onderstaand formulier.

Ga jij stappen zetten met jouw online marketing?

Wij werken Agile. Samen vanuit één team. Hoe? Ontvang het artikel.

Petra en Renate aan de vergadertafel praten over funnelstrategie

Genereer leads met een funnelstrategie

De weg naar meer leads en hogere conversies!