010 247 74 11
Daiwa House Modular Europe: Online positionering in 4 weken

Website-ontwikkeling

Daiwa House Modular Europe: online positionering in 4 weken

Daiwa House Modular Europe

Duurzame woningbouw is niet meer weg te denken. Bij Daiwa House Modular Europe, de grootste modulaire bouwer van Europa, weten ze dat als geen ander. We werkten aan een mooi project voor ze: de online lancering van het merk.

Een project waar al onze expertises samenkomen. Copy, design, webdevelopment en online marketing volgden elkaar nauw op. Het vloeide voort uit een nauwe samenwerking met de opdrachtgever.

Klant

Daiwa House Modular Europe

Businessdoelstelling

De doelgroep kennis laten maken met de grootste modulaire bouwer van Europa d.m.v. SEO, SEA, Display & socialmediamarketing.

Collega's Cynthia van Steenvelt en Sandra Buitendijk aan het samenwerken Logo Daiwa House Modular Europe

Jan Snel Wonen werd Daiwa House Modular Europe

Zomer 2021. Onze opdrachtgever vertelt ons dat het segment ‘woningen’ van Jan Snel wordt ondergebracht bij een nieuw merk: Daiwa House Modular Europe. Er waren nog geen online uitingen, alleen een logo en een bestaande Japanse filosofie van moederbedrijf Daiwa House, een van de grootste modulaire bouwers ter wereld. De opdracht: dat vertalen naar een concreet plan voor online.

In korte tijd van blanco vel naar concreet plan

Dat vertalen naar een concreet plan gebeurde het liefst binnen korte tijd, want 6 tot 8 weken later was de eerste beurs in München waar Daiwa House Modular Europe aanwezig zou zijn. Daar profileerden ze zich voor het eerst als merk. Duitsland is een belangrijke en grote markt voor het Europese bedrijf. We gingen daarom voor een mooie, functionele online basis voor Daiwa House Modular Europe om haar verhaal te kunnen vertellen.

Case nieuwe website Daiwa House Modular Europe

Werken met een minimum viable product

Vanwege de korte tijdsperiode kozen we deze keer niet voor een vooraf uitgewerkt project met een kop en een staart. We wilden snel, flexibel en vooral goed werk leveren. We kozen daarom voor een minimum viable product als doel: een website voor het verhaal van Daiwa House Modular Europe. We stelden vast aan welke criteria deze in ieder geval moest voldoen. Vanuit daar zijn we de aanpak en bijbehorende stappen gaan uitwerken.

Agile werken

Het succes van dit project zat in de agile manier van werken. Dat komt doordat we in korte sprints werken. Iedere sprint resulteerde in een tastbaar resultaat en daarmee echte waarde. Agile werken zorgt er tevens voor dat je iedere sprint prioriteiten kan bepalen en daarmee kan inspelen op ontwikkelingen in de markt. Deze manier van werken zetten we daarom ook vaak in voor marketingprojecten. Voor de start van het project stelden we een team samen. Na iedere sprint organiseerden we een bijeenkomst om nieuwe prioriteiten te bepalen en af te spreken wat we gingen opleveren.

Een online plek voor het verhaal van Daiwa House Modular Europe

Het werd al snel duidelijk dat een website een van de belangrijkste middelen was om het bedrijf te profileren. Dat was ook meteen het meest realistische in deze kortere tijdsperiode. Een doelgroepgericht contentplan stond centraal in het proces. Want wat voor website moet er komen, en hoe gaan we die opbouwen?

“Als je nieuw bij een organisatie komt, hoop je dat de bureaus waarmee wordt gewerkt goed zijn, fraai en kwalitatief werk afleveren en natuurlijk ook nog eens prettig in de omgang zijn. Op eigenlijk alle vlakken heeft Onest mijn verwachtingen overtroffen. Vooral op het gebied van luisteren, vind ik jullie erg sterk.”

Michiel

Head of communication & marketing bij Daiwa House Modular Europe
Michiel Gieben, Head of Marketing en Communication van Daiwa House Modular Europe samen met Onest co-owner Tim Janssen zittend tijdens een live meeting bij Jan Snel in Montfoort Agile Icon

Content first, evidence based

Na een groen licht voor het contentplan gingen we van start met de structuur van de pagina’s, een doel per pagina en de copywriting. Het plan kwam tot stand op basis van input van het marketingteam van de opdrachtgever én op basis van online onderzoek naar het gedrag van de potentiële klant. Op basis van richtlijnen die de opdrachtgever in een messaging framework had beschreven, bedachten we een passende tone of voice en schreven we de eerste teksten. Tussendoor organiseerden we regelmatig reviewmomenten met de opdrachtgever.

Het designproces

Op basis van de content volgde het design. We deden onderzoek en stelden een designsystem op. Dat bespraken we direct met de opdrachtgever: past dit bij wat jullie bij het merk voor ogen hebben? Nadat we het design compleet hadden, volgde het technisch bouwen van de website. Parallel aan deze werkzaamheden liep het opstellen van de online marketingstrategie. Deze manier van werken zorgt dat we relatief snel kunnen toetsen of we op de goede weg zijn. Zo konden we tijdens een sprint zowel aan de content als aan het design en de online marketingstrategie werken en dit checken met de opdrachtgever.

Testfase en oplevering

De website stond, tijd voor de testfase. Een belangrijk laatste onderdeel, want tijdens het testen lopen we alles na. Van button tot URL en van menu tot afbeelding. We leverden de website op aan de opdrachtgever voor een laatste check en finetuneden de laatste zaken.

Grafiek van brandlift Daiwa House Modular Europe

See, think, do icon

“Mede door de lancering van de nieuwe website en de inzet van online marketing is er sinds september 2021 een online brandlift van ±1850%”

Website van Daiwa House Modular Europe afgebeeld op mobiel

De opdrachtgever als onderdeel van het team

We noemden ze al eerder: de regelmatige sprintmeetings met de opdrachtgever. Daiwa House Modular Europe begreep dat hier een andere aanpak nodig was en werd onderdeel van ons team, als stakeholder. Tijdens de sprintmeetings leverden we prioriteiten op en bepaalden we de prioriteiten voor de komende twee weken. Zo werd het mogelijk om iets dat normaal een veel langere doorlooptijd heeft in relatief korte tijd te realiseren: een website in drie talen voor het Europese merk Daiwa House Modular Europe. Daar zijn we trots op.

Na livegang: verder met de optimalisatiefase

Inmiddels zijn we heel wat stappen verder, want we stoppen niet na de oplevering. Bij een minimum viable product is de volgende fase om te optimaliseren. We ontwikkelen de website door op basis van inzichten, data en behoefte van de opdrachtgever. We breiden de content bijvoorbeeld uit met extra pagina’s zodat de website beter vindbaar wordt. En we voegen functionaliteiten toe, zoals een submenu, zodat de site gebruiksvriendelijker en conversiegerichter wordt. Altijd in overleg met de opdrachtgever, die aan het roer staat.

“Onze teamleden zijn specialist en, nog belangrijker, enthousiast, bevlogen en stuk voor stuk winnaars. Ons team is compleet en multidisciplinair. We verstaan ons vak en hebben bewezen ervaring in het realiseren van succes door de inzet van online. We werken samen aan jouw succes op basis van scrum en agile.”

Mark

Managing partner bij Onest
Mark Drenth, co-owner Onest Digital Agency

Ook een merkstrategie starten?

We staan je graag te woord. Stel je vraag via onderstaand formulier.