Online strategie
Luiten Food: groeien met online campagnes en een nieuwe website
Luiten Food is een toonaangevende distributeur van vis, vlees, wild en gevogelte voor de retailmarkt, cruiserederijen, industrie en groothandels. Het warme familiebedrijf streeft ernaar om op het hoogste Europese niveau actief te zijn.
Met Europese groeiambities klopte Luiten Food bij Onest aan. Sinds 2018 maakt Luiten Food deel uit van Thomas Foods International. Daarnaast kregen ze een groter assortiment en verbouwden en breidden ze het bestaande bedrijfspand uit. Van hieruit ontstond de wens voor een nieuwe website, die aansloot bij de nieuwe fase van de organisatie.
Klant
Luiten Food
Doelstelling
Het verhogen van de conversie met behulp van een online strategie waarbij de nadruk ligt op de website en online campagnes.
Meer en betere leads als uitgangspunt voor de nieuwe website
De nieuwe website moest goed aansluiten op de salesactiviteiten van Luiten Food. Het salesteam is verantwoordelijk voor het opvolgen van de gegenereerde contacten. Hoe beter de website gericht is op het genereren van de juiste contacten, hoe concreter de aanvragen zijn die binnenkomen en hoe makkelijker deze opgevolgd kunnen worden. Luiten Food wilde niet alleen meer en betere conversies realiseren, ze wilden ook graag een beter begrip krijgen van de herkomst van hun websitebezoekers.
Een belangrijk uitgangspunt voor de nieuwe website, is dat de juiste doelgroepen zouden worden aangesproken. Luiten Food richt zich op groothandel, cruiserederijen, retail, slagerijen, food service en industrie. In de eerste fase van het project hebben we ons dan ook gericht op het begrijpen van deze doelgroepen. We deden hiermee inzichten op om de nieuwe website optimaal vindbaar te maken binnen de niche waarbinnen Luiten Food opereert.
Zoekwoordenonderzoek voor een nichemarkt
Met de verzamelde inzichten deden we uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Het is verleidelijk om te kiezen voor de meest populaire zoekwoorden, maar die waren niet geschikt voor de nichemarkt van Luiten Food. Dankzij zorgvuldig onderzoek, ontdekten we zoekwoorden en -termen die interessant zijn voor groothandels, cruiserederijen, industrie en retail. Het zoekwoordenonderzoek vormde het uitgangspunt voor de uiteindelijke websitestructuur.
“De vraag van Luiten Food was een mooie nieuwe website die aansloot bij de fase waar ze in zaten. De website moest aansluiten op de salesactiviteiten van de organisatie. Belangrijk hierbij was dat de juiste doelgroep zou worden aangesproken. We hebben dan ook veel tijd gestoken in het begrijpen van de doelgroepen en de juiste flow van de website.”
Mark
Managing partner bij OnestWebsiteontwerp: gemakkelijk navigeren en converteren
Vanuit het vooronderzoek gingen onze digital designers aan de slag met ontwerpen. In de huisstijl moesten zowel elementen van Luiten Food als Thomas Foods International terugkomen. Tot in het kleinste detail werden de kleuren, lettertypen en designelementen vastgelegd in een brand style guide. Kenmerkend voor de huisstijl van Luiten Food zijn bijvoorbeeld de herkenbare groene en blauwe elementen.
Een ander belangrijk element in het ontwerp van de website is de wijze waarop websitebezoekers door het productassortiment navigeren. De vorige website was verouderd en aan vervanging toe. Het was tevens de wens om meer zichtbaarheid van het assortiment te creëren. De nieuwe website biedt bezoekers dan ook meerdere ingangen naar het productassortiment. Daarnaast heeft elke productpagina een mogelijkheid om te converteren en contact op te nemen met een specialist. Eenvoudig navigeren, overzicht en de mogelijkheid om een vervolgactie te kunnen nemen staan centraal in het ontwerp.
In korte tijd naar 50 contacten én verbeterde websiteprestaties
Na een periode van ontwerpen en bouwen is de website nu live. De eerste resultaten na livegang waren boven verwachting. Vanuit organisch verkeer en online campagnes behaalden we binnen een mum van tijd de eerste 50 contacten. Deze 50 contacten hadden nog niet allemaal de gewenste kwaliteit. Ons proces is er op gericht om daar, samen met Luiten Food, doorlopend te optimaliseren en de kwaliteit te verhogen. Bovendien bereikten we in de eerste drie maanden na de livegang ruim 130% meer vertoningen dan met de oude website. Elke zes weken worden de resultaten met Luiten Food besproken. Omdat het zo goed gaat, zijn de doelstellingen al meerdere keren aangescherpt. We blijven de online campagnes en de prestaties van de website goed in de gaten houden en optimaliseren voortdurend om de groei door te zetten.
“Ontzettend trots op het project dat wij samen met Onest hebben gerealiseerd! Met onze nieuwe website trekken we meer van de juiste bezoekers aan en we blijven dit verder optimaliseren voor een nog groter succes!”
Kiara
Allround marketeer bij Luiten FoodEén team met Luiten Food
Samen met Luiten Food vormen we één team en werken we vanuit een totaalaanpak aan het realiseren van de Europese ambities. Onze aanpak is agile en flexibel. In korte sprints werken we aan het optimaliseren van de resultaten. We richten ons bijvoorbeeld op het lanceren en optimaliseren van betaalde campagnes om de naamsbekendheid en het aantal leads te verhogen, het verbeteren van de organische vindbaarheid voor meer websitebezoekers en het aanscherpen van de contentstrategie om de doelgroep nog effectiever te bereiken.
In vier stappen naar resultaat
Bij Onest volgen we een eenvoudig vierstappenplan voor elk project: inspect, insight, implement en improve. Dat geldt ook voor onze samenwerking met Luiten Food. Tijdens de inspectfase maakten we kennis met Luiten Food en leerden we hun businessdoelen en doelgroepen begrijpen. In de insightfase gingen we aan de slag met zoekwoordenonderzoek en de websitestructuur. Vervolgens bouwden we de website en maakten we campagnes in de implementfase. Nu we in de improvefase zitten, zijn we doorlopend aan het meten, analyseren en optimaliseren.