010 247 74 11
Wine Klima: groeien met een strategie op basis van bestaande middelen

Online marketing

Wine Klima: groeien met een strategie op basis van bestaande middelen

Wine Klima wijnkast

Wine Klima is leverancier van wijnklimaatkasten. Via hun website, showroom en diverse externe afzetkanalen leveren zij eigen merk wijnklimaatkasten aan consumenten en horeca. Als commercieel bedrijf zetten ze al jaren in op online middelen, zoals hun website, Google ads en content.

Ondanks de inspanningen van Wine Klima zelf én in samenwerking met een online marketingbureau, misten ze inzicht in waar de kansen liggen en bleven de gewenste resultaten uit. Met de behoefte aan nieuwe energie, een proactieve partner en nieuwe inzichten namen zij contact op met Onest.

Klant

Wine Klima

Doelstelling

Groeien in omzet met een strategie op basis van bestaande middelen: website, Google campagnes en contentoptimalisaties.

Tim tijdens WWW sessie bij Wine Klima Agile werkwijze

Wine Klima’s uitdaging: stilstand is geen vooruitgang

Wine Klima had al een aantal jaar een passieve samenwerking met een online marketingbureau. Met een SEO- en SEA-pakket werden ze voor bepaalde zoektermen goed getoond in Google, maar de gewenste omzetgroei bleef uit. Ze kwamen tot de conclusie dat ze met hun huidige bureau niet verder kwamen. Met het inzicht dat er iets moest veranderen, gingen ze op zoek naar een proactieve partner die ze ondersteunt bij hun groeiambities door hun online aanwezigheid vanuit bestaande middelen te optimaliseren.

Kiezen voor een werkwijze in plaats van een project

Wine Klima koos voor Onest vanwege onze aanpak die draait om een doorlopende samenwerking in plaats van een los project. Dus geen afgekaderd kop-tot-staart-traject, maar integraal samenwerken aan het verbeteren van de online positie van Wine Klima in korte sprints. De focus ligt hierbij in eerste instantie op het verbeteren van de organische vindbaarheid, met als doel het aantal transacties verhogen en een omzetgroei realiseren. In wekelijkse stand ups en maandelijkse sprintmeetings bespreken we de voortgang en bepalen we samen de prioriteiten. Daarnaast plaatsen we de werkzaamheden in een gezamenlijk digitaal bord en verdelen we de taken. Zo werken we als één team aan de online doelen van Wine Klima.

Improve fase sprints voor Wine Kima

Elkaar leren kennen met een strategische sessie

Om Wine Klima beter te leren kennen zijn we onze samenwerking gestart met een strategische sessie. In deze sessie hebben we het gehad over de doelen van Wine Klima. Deze wilden we goed leren begrijpen, om zeker te zijn dat we de juiste acties zouden ondernemen. We bespraken onder andere de omzetdoelstellingen en de wensen op het gebied van online marketing. Op de lange termijn wenst Wine Klima met de inzet van online marketing meer naamsbekendheid te krijgen, zodat consumenten ze eerder overwegen en bewust kiezen voor het merk.

In de sessie bespraken we ook hun productaanbod, doelgroepen, concurrenten en andere factoren die invloed hebben op het bereiken van de doelstelling. Een belangrijke factor is de verandering van merknaam. Ze begonnen oorspronkelijk onder de naam Smaak van de Wereld, maar zijn uiteindelijk overgestapt naar Wine Klima. Deze verandering van merknaam zorgt ervoor dat de doelgroepen van Wine Klima ze nog niet altijd makkelijk online weten te vinden.

Sprint 1: nulmeting voor inzicht in online positie

Met een nulmeting kregen we inzicht in de huidige online positie van Wine Klima. De meting vormt het vertrekpunt van onze samenwerking. Onderdeel van de nulmeting waren een uitgebreid doelgroeponderzoek, zoekwoordonderzoek en een concurrentieanalyse. Voor online is de consumentenmarkt het meest interessant. Door de demografische gegevens, voorkeuren en pijnpunten van de doelgroep te analyseren kregen we inzicht in de zoekintentie van de doelgroep. Een van de conclusies van het onderzoek is dat consumenten bewust kiezen voor een wijnklimaatkast, maar als luxeartikel zijn de duurdere merken best prijzig. De wijnklimaatkasten van Wine Klima zijn hiervoor een goed alternatief.

Vanuit de zoekintentie deden we zoekwoordonderzoek. We vonden kansen om te optimaliseren voor bestaande zoekwoorden en identificeerden nieuwe zoekwoorden. Daarnaast voerden we een concurrentieanalyse uit. We keken onder andere naar concurrerende webshops, brachten hun SEO-prestaties in kaart en onderzochten het onderscheidend vermogen van Wine Klima op het gebied van UX, design, conversies en content. We concludeerden onder andere dat de webshop van Wine Klima onderscheidend is in kleurgebruik en dat er kansen liggen om conversies en fotografie te verbeteren.

‘De goede balans tussen de expertise van Wine Klima en onze digitale knowhow zorgt voor een prettige samenwerking en vormt de hoeksteen voor een dynamische en effectieve benadering van online marketing.’

Jorai 

SEO specialist
Blije Jorai Logo Wine Klima

Sprint 2 en 3: bewuste focus op organische vindbaarheid

Na de nulmeting hebben we de online strategie voor Wine Klima vastgesteld. We kozen er bewust voor om ons te focussen op het verbeteren van de organische vindbaarheid aangevuld met Google campagnes. Voordat we optimalisaties doorvoerden, hebben we het KPI-dashboard en verschillende monitorende tools ingericht. Zo meten we de prestaties van de organische vindbaarheid en de verschillende campagnes en houden we tegelijkertijd zicht op de doelstelling.

Om de organische vindbaarheid van de website op de korte termijn te verbeteren voerden we een website audit uit. De audit gaf ons inzicht in de issues op het gebied van meta’s, alt-teksten en backlinks. Door deze issues op te lossen, kan Google makkelijker door de website crawlen en pagina’s indexeren om te tonen in de zoekresultaten. Naast deze audit maakten we verschillende contentbriefings. Met deze briefings kan Wine Klima zelf aan de slag om de content op hun website te optimaliseren.

Een langdurige en resultaatgerichte samenwerking

De samenwerking met Wine Klima is gericht op de lange termijn. Met de stevige fundering die we hebben gelegd vanaf de start in april 2023, blijft omzetgroei en meer naamsbekendheid de focus. We pakken hierin alle aspecten van SEO aan, maar kijken ook naar het bredere plaatje. Denk aan A/B-testen, conversieoptimalisatie, nieuwe Google Ads-campagnes en social media. We doen dit alles op basis van een resultaatgerichte samenwerking, waarin we als gelijkwaardige partners optrekken in het bereiken van de doelen.

Wine Klima grafiek van organische vindbaarheid

In korte tijd een top-10-positie voor de belangrijkste categorie

Funnelstrategie

Een beter rendement dankzij 30% meer organische websitebezoekers

Zoekwoordoptimalisaties hebben een groot aandeel in deze stijging

Wine Klima omzet grafiek

In vier stappen naar een sterke online positie

Bij Onest volgen we een eenvoudig vierstappenplan voor elk project: inspect, insight, implement en improve. Dat geldt ook voor onze samenwerking met Wine Klima. Tijdens de inspectfase leerden we dat Wine Klima commercieel wil groeien door bestaande middelen te optimaliseren. In de insightfase deden we diepgaand onderzoek naar de doelgroepen, zoekwoorden en concurrentie. Met de inzichten uit deze onderzoeken voerden we in de implementfase de eerste optimalisaties door op het gebied van organische vindbaarheid en lanceerden we de eerste Google Ads-campagnes. In de improvefase helpen we Wine Klima vanuit een integrale aanpak voortdurend hun online positie te verbeteren.

Tim Janssen, co-owner Onest Digital Agency

Ook een merkstrategie starten?

We staan je graag te woord. Stel je vraag via onderstaand formulier.