Werken-bij website & online campagnes
Yes! Kinderopvang: een stabiele personeelsbezetting met een constante stroom sollicitanten
Yes! Kinderopvang is een middelgrote kinderopvangorganisatie met meer dan 20 opvanglocaties in de gemeenten Heerjansdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Ridderkerk en Zwijndrecht. Door marktomstandigheden liep de instroom van nieuwe pedagogisch medewerkers terug en maakten ze zich zorgen over de gezondheid van de personele bezetting op de opvanglocaties.
Met deze zorgen nam Yes! Kinderopvang contact op met Onest. Ondanks dat ze zelf al van alles hadden geprobeerd, lukte het niet om voldoende nieuwe pedagogisch medewerkers te vinden.
Klant
Yes! Kinderopvang
Doelstelling
De personeelsbezetting op de opvanglocaties stabiliseren door op de korte en middellange termijn een constante stroom aan sollicitanten te genereren.
De uitdaging van Yes! Kinderopvang: werven in een competitieve markt
Het aantrekken van pedagogisch medewerkers is een flinke uitdaging in de huidige markt. Er is veel concurrentie en veel vraag. Daarnaast zijn er strikte diploma-eisen waar een pedagogisch medewerker aan moet voldoen. Voordat Yes! Kinderopvang contact opnam met Onest, hadden ze zelf al van alles geprobeerd. Zo deelden ze vacatures via verschillende platforms, zoals social media en kranten. Of ze organiseerden inloopavonden.
Ondanks de vele inspanningen om nieuwe medewerkers te vinden, leverde dit niet voldoende resultaat op. Ook was er behoefte aan meer inzicht, omdat de resultaten niet precies in data konden worden uitgedrukt. Hierdoor wisten ze niet of wat ze deden goed was. Ze misten een plan van waaruit ze doordacht acties konden inzetten.
Ons voorstel: Yes! Kinderopvang neerzetten als dé werkgever in de kinderopvang
Ons voorstel was erop gericht om Yes! Kinderopvang te profileren als dé werkgever in de kinderopvang binnen de regio Drechtsteden. Pedagogisch medewerkers zijn een andere doelgroep dan ouders. Ze vinden andere dingen belangrijk. Daarom stelden we voor om een specifieke werken-bij-website te ontwikkelen, met de juiste toon en inhoud om potentiële medewerkers aan te spreken. In tegenstelling tot de aanpak die Yes! Kinderopvang eerder hanteerde, richtte ons voorstel zich op pedagogisch medewerkers die niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan. Deze aanpak bood, ondersteund met online campagnes, de beste kans op succes.
‘In ieder wervingstraject is het belangrijk dat de potentiële kandidaat zich herkend en begrepen voelt door de werkgever. Dat geldt ook voor Yes! Kinderopvang. Om de kans op conversie voor Yes! te vergroten hebben we veel aandacht besteed aan de customer journey en doelgroeponderzoek. Hieruit kwamen specifieke inzichten die we in de online touchpoints hebben verwerkt.’
Sandra
Online MarketeerIn ieder wervingstraject is het belangrijk dat de potentiële kandidaat zich herkend en begrepen voelt door de werkgever.
Een funnelstrategie om doorlopend kandidaten te werven
We vingen de samenwerking aan met een strategische sessie. Het doel van deze sessie was om inzicht te krijgen in de doelen, doelgroepen, concurrentie en het onderscheidend vermogen van Yes! Kinderopvang als werkgever. Deze inzichten zijn belangrijk voor het uitwerken van een optimale funnelstrategie. In de strategie van Yes! ligt de nadruk op het doorlopend werven en genereren van pedagogisch geschoolde kandidaten, Yes! neerzetten als dé regionale werkgever in de kinderopvang en het meetbaar maken van de resultaten. Dit realiseren we met een werken-bij-website, ondersteund met online marketingcampagnes gericht op verschillende doelgroepen.
Een diepe duik in de candidate journey
Om de doelgroepen op de juiste manier aan te spreken, verdiepten we ons in de candidate journey. We maakten persona’s van de doelgroepen, zodat we inzicht kregen in hun specifieke uitdagingen en succesfactoren. Samen met Yes! Kinderopvang identificeerden we vijf belangrijke doelgroepen: pedagogisch medewerkers, studenten, zij-instromers, herintreders en deelnemers aan de BBL-route. Elke groep heeft zijn eigen doelen, succesfactoren, uitdagingen en drijfveren.
De inzichten uit het doelgroeponderzoek hielpen ons bij het opstellen van het contentplan. We vonden relevante zoekwoorden en maakten een contentbriefing die rekening hield met wat de doelgroepen in de verschillende fasen van de candidate journey belangrijk vinden. Op deze manier kunnen we de verschillende doelgroepen op de juiste manier aanspreken en hen gericht targeten op basis van de funnel. Ook kunnen we hierdoor potentiële kandidaten in een vroeg stadium van de funnel kennis laten maken met Yes! Kinderopvang, wat de kans vergroot dat ze in een later stadium solliciteren.
‘In ieder wervingstraject is het belangrijk dat de potentiële kandidaat zich herkend en begrepen voelt door de werkgever. Dat geldt ook voor Yes! Kinderopvang. Om de kans op conversie voor Yes! te vergroten hebben we veel aandacht besteed aan de customer journey en doelgroeponderzoek. Hieruit kwamen specifieke inzichten die we in de online touchpoints hebben verwerkt.’
Sandra
Online marketeerDoelgroepgerichte content en designkeuzes
We gebruikten de inzichten uit de candidate journey om de website te ontwerpen. Yes! Kinderopvang is een frisse en speelse organisatie, wat we terug lieten komen in organische en kleurrijke elementen. We trekken daarnaast de aandacht van de doelgroepen met relevante content. Zo hebben we medewerkers geïnterviewd, zodat kandidaten een beeld krijgen van Yes! Kinderopvang vanuit het perspectief van een medewerker. Ook behandelen we specifieke onderwerpen die de doelgroepen interesseren. Denk bijvoorbeeld aan content over de arbeidscultuur, het pedagogisch beleid en de apps en systemen waarmee de organisatie werkt. Bij het ontwerpen, bouwen en vullen van de website hielden we voortdurend rekening met de interesses en behoeften van de doelgroepen, om de drempel om te solliciteren zo laag mogelijk te houden.
12 kandidaten in een paar dagen
Yes! Kinderopvang heeft zowel op de korte als op de lange termijn behoefte aan nieuwe pedagogisch medewerkers. Om op de korte termijn nieuwe kandidaten te werven, hebben we nog voor de livegang van de werken-bij-website de eerste bottom of funnel campagnes gelanceerd via Facebook, Instagram en Google. De campagnes waren gericht op pedagogisch medewerkers die al op zoek waren naar een nieuwe baan. Het resultaat was verrassend positief, met maar liefst 12 kandidaten die zich in de eerste dagen meldden.
Deze wervingscampagne bood niet alleen een nieuwe stroom aan kandidaten, maar gaf Yes! Kinderopvang ook direct inzicht in de effectiviteit ervan. Om meer grip te krijgen op het werven van pedagogisch medewerkers, is er sowieso behoefte aan data en statistieken over waardevolle kandidaten en websitebezoekers. Met ons datagedreven proces, een KPI-dashboard en regelmatige voortgangsmeetings ondersteunen we Yes! Kinderopvang hierbij.
Flexibiliteit in de samenwerking met Yes! Kinderopvang
Flexibiliteit is in dit traject extra belangrijk. Voor Yes! is het de eerste keer dat ze voor het werven van nieuwe pedagogisch medewerkers samenwerken met een digital agency. Omdat er vanuit de organisatie verschillende afdelingen, zoals marketing en HR, betrokken zijn, is het belangrijk om ze goed aangesloten te houden. Om ervoor te zorgen dat we snel kunnen schakelen, werken we met Yes! Kinderopvang samen op basis van sprints.
Elke sprint werken we aan het opleveren van iets waardevols. Zoals het inrichten en optimaliseren van campagnes of het schrijven van content. De doelstelling om continu nieuwe kandidaten te genereren staat altijd centraal. Hoewel we een duidelijk proces volgen, zijn de sprints flexibel in te delen. Zo houden we ruimte voor ad hoc zaken, zoals die ene dringende vacature die gepromoot moet worden. Met onze agile totaalaanpak zijn we flexibel en ondersteunen we Yes! Kinderopvang optimaal bij hun doelen.
In vier stappen naar resultaat
Bij Onest volgen we een eenvoudig vierstappenplan voor elk project: inspect, insight, implement en improve. Dat geldt ook voor onze samenwerking met Yes! Kinderopvang. Tijdens de inspectfase maakten we kennis met de uitdagingen van de organisatie bij het werven van pedagogisch medewerkers. In de insightfase deden we diepgaand doelgroeponderzoek, zodat we de doelgroepen gericht vanuit de funnel met de juiste boodschap konden targeten. Vervolgens bouwden we de website en lanceerden we verschillende campagnes. In de improvefase helpen we Yes! met een datagedreven aanpak inzicht te krijgen in de resultaten en hierop de juiste acties uit te zetten.