010 247 74 11
Dé succesformule voor een gebalanceerde contentkalender
Content

Boeien, binden en vasthouden van je doelgroep met een gebalanceerde contentkalender

Geschreven door Petra
Geupdate op 29/01/2024
5 minuten lezen
Benthe Storm content marketeer Onest Digital Agency

Goede content zet je niet met een paar klikken in elkaar. Uiteraard wil je een sterke band opbouwen met je doelgroep, maar dit lukt niet als je van hot naar her schiet in je content uitingen. Verbinding maken met je doelgroep door middel van content, hangt niet alleen af van de inhoud die je produceert. Het hangt ook af van hoe je de inhoud presenteert en of je een samenhangende boodschap naar buiten brengt. Om je doelgroep te boeien, te binden en vast te houden heb je een gebalanceerde contentkalender nodig.

Zonder een solide basis wordt je merk nooit succesvol

Vallen de resultaten van je content uitingen tegen? Om een succesvol merk te bouwen is het niet voldoende om alleen content te maken. Het is ook belangrijk dat je doelgroep actief betrokken raakt bij je content. Is je doelgroep niet actief betrokken, dan voelen ze zich niet verbonden met je merk. Is het volgende voor jou herkenbaar? Je doelgroep deelt geen content, ze willen niet betalen voor e-books en whitepapers en ze gaan niet over tot conversie. Dan mist je contentstrategie een solide basis en wordt je merk nooit succesvol.

Dé succesformule voor een gebalanceerde contentkalender

Vaak maak je gebruik van verschillende kanalen om je doelgroep te bereiken met waardevolle content. Zoals social media, je website of je nieuwsbrief. Om ervoor te zorgen dat al je content uitingen op elkaar aansluiten en bijdragen aan je businessdoelstellingen, is het Hero, Hub, Hygiene contentmodel een effectief middel. Dit model werd in 2014 geïntroduceerd door Google. Het model helpt je om content uitingen slim te plannen en je doelgroep te binden.

Het Hero, Hub, Hygiene model maakt gebruik van drie typen content:

  1. 01 Hero-content
  2. 02 Hub-content
  3. 03 Hygiene-content

Een eigen doelstelling

Elk content type heeft een eigen doelstelling. Op basis van de doelstelling hebben de content uitingen per type content een eigen frequentie, doelgroep en kanaalkeuze. In dit artikel gaan we dieper in op dit model en laten we je zien wat je ermee kunt.

Alles valt of staat met de juiste boodschap

Streef je naar marktleiderschap? Dan richt je je content op het delen van kennis en informatie. Wil je liever overkomen als een leuk, toegankelijk bedrijf? Dan kun je denken aan het toevoegen van een vleugje humor in je content. Denk bijvoorbeeld aan de woordgrappen van Coolblue en de inhakers van HEMA. Wat je bereikt met de drie typen content binnen het Hero, Hub, Hygiene contentmodel en hoe je ze toepast leggen we je hieronder uit.

1. Hero content

Hero-content is unieke grootschalige content, die aandacht genereert. Met deze content wil je mensen boeien en verbinden aan je merk. Het is ook wel de paid-laag. Deze content zie je vaak in campagnes, whitepapers en bij eventmarketing. Met Hero-content speel je bij je doelgroep in op bewustwording en emoties.

Hero-content zijn langlopende uitingen. In Hero-campagnes zit vaak veel werk, tijd en energie. Het is een mooi streven om twee tot vier keer per jaar een campagne in te plannen. Met deze content wil je een groot publiek aanspreken en hen vasthouden totdat ze er klaar voor zijn om een volgende stap in de funnel te nemen. Vaak bevat Hero-content grote thema’s, waarmee je een groot statement maakt zonder dat daar direct een diepere betekenis achter zit.

2. Hub content

Hub-content is regelmatig terugkerende content die de doelgroep boeit en die ervoor zorgt dat ze terug blijven komen. Met deze content verbind je mensen aan je organisatie. Hub-content zie je vaak in cases, blogs, longreads en kennisbankartikelen. Deze contentlaag laat zien wat er binnen je organisatie gaande is en geeft inside-information weg.

Hub-content komt vaker terug dan Hero-content. De frequentie is vaak maandelijks of wekelijks. De kennisbankartikelen op onze website zijn een goed voorbeeld van Hub-content. Met een maandelijkse frequentie zetten we één of twee artikelen live, waarmee we onze kennis van online marketing delen. Je kunt in Hub-content een diepere uitwerking van jouw Hero-content kwijt. De grote thema’s die je in je Hero-content gebruikt, kun je voor de invulling van je Hub-content onderverdelen in sub onderwerpen.

3. Hygiene content

Hygiene-content is content die altijd beschikbaar is en die aansluit op de zoekvraag en de interesse van je doelgroep. Met deze content zorg je ervoor dat je je doelgroep vasthoudt en maak je hen onderdeel van jouw merk, organisatie, netwerk en community. Hygiene-content zie je vaak in reviews, tutorials, handleidingen en op social media. Deze contentlaag vergroot het bereik van je organisatie, doordat je laagdrempelige content deelt waar mensen echt naar op zoek zijn.

Het delen van hygiene-content heeft vaak een hoge frequentie. Denk aan dagelijks of wekelijks. Wat kan helpen om deze contentlaag goed in te richten is om gebruik te maken van vaste rubrieken die periodiek over geselecteerde kanalen worden gepland. Dit geeft je houvast om binnen een vast kader continu inspirerende content te produceren.

Wat het Hub, Hero, Hygiene model je oplevert

‘Werken met het Hero, Hub, Hygiene model zorgt voor een goed doordachte en sterke contentmix. Het zorgt ervoor dat je publiek je weet te vinden, geïnteresseerd raakt en bij je terug blijft komen. Ook geeft het model je houvast bij het bedenken, inplannen en creëren van content.’

Petra Schuller Copywriter
Petra Schuller, Copywriter bij Onest Digital Agency

De roadmap naar een succesvolle contentkalender

Het opstellen van een gebalanceerde contentkalender kan een flinke puzzel zijn. De specialisten van Onest hebben jarenlange ervaring in content marketing het opstellen van contentkalenders. Met onze bewezen Agile werkwijze ben je in staat om je doelgroep te boeien, te binden én vast te houden.

Hulp nodig met het maken van een contentkalender?

Impact maken met je contentkalender? Met Onest als jouw contentmarketingbureau bied je waardevolle content aan je doelgroep. We vertellen je graag over de eindeloze mogelijkheden van een gebalanceerde contentkalender tijdens een persoonlijke kennismaking.

Ga jij stappen zetten met jouw online marketing?

Wij werken Agile. Samen vanuit één team. Hoe? Ontvang het artikel.

Petra en Renate aan de vergadertafel praten over funnelstrategie

Genereer leads met een funnelstrategie

De weg naar meer leads en hogere conversies!