010 247 74 11
Google Ads: in 9 stappen naar meer conversie 
SEA

Google Ads: in 9 stappen je doelgroep aanzetten tot actie

Geschreven door Renate
Geupdate op 29/01/2024
4 minuten lezen
Renate Leijser SEA-specialist bij Onest Digital Agency

Hoog in de zoekresultaten van Google verschijnen door te adverteren lijkt zo eenvoudig. Je lanceert je campagne en je doelgroep weet je feilloos te vinden. Binnen een uur krijg je meer bezoekers op je website, die zorgen voor meer inschrijvingen, leads en verkopen. Klinkt goed, toch? In de praktijk blijkt het inzetten van Google Ads-campagnes vaak toch niet zo eenvoudig als het lijkt. Om alles eruit te halen wat erin zit, heb je een plan nodig. Eentje dat de directie overtuigt en dat je helpt om je doelgroep gericht te benaderen.

Te weinig tijd en kennis van Google Ads, zorgt voor minder klikken

Om alles uit je Google Ads-campagnes te halen, moet je er elke dag even naar kijken. Het optimaliseren van je campagnes is een tijdrovende klus. Dat vergt kennis en inzet van voldoende resources. Alleen zo lever je met de resultaten van je Google Ads-campagnes een bijdrage aan je businessdoelstellingen. Mis je kennis of heb je niet voldoende tijd om je campagnes continu te optimaliseren, dan vermindert dat de kans dat je doelgroep je online tegenkomt en klikt op jouw advertentie.

Benieuwd waar je staat met jouw huidige online marketing?

Wil je weten welke online marketing kansen er voor jou liggen? Dan ben je bij ons op de juiste plek.

Investeer één euro en krijg er twee terug met Google Ads

Je dagelijkse to-do-list puilt uit, maar resultaatgericht als je bent, wil je wel alles uit je Google Ads-campagnes halen wat erin zit. Bij Onest begrijpen we dat. De mogelijkheden van Google Ads zijn complex en uitgebreid. In dit kennisbankartikel delen we daarom 9 richtlijnen die je doelgroep aanzetten tot actie.

1. Richt je campagnes in op basis van je doelstelling

Met een duidelijke doelstelling is het makkelijker om je campagnes in te richten. Om meer leads, verkopen en websiteverkeer te realiseren, kun je gebruik maken van search campagnes. Voor het vergroten van je bereik zijn displaycampagnes of videocampagnes via YouTube geschikt. Heb je een webshop met een productvoorraad, dan kun je met behulp van PMAX- en shoppingcampagnes meer verkopen realiseren.

2. Target je doelgroep met behulp van buyer persona’s

Om je doelgroep goed te kunnen targeten, is het belangrijk om te weten wat ze beweegt. Dit kun je doen door je doelgroep vast te leggen in buyer persona’s. Een buyer persona geeft je inzicht in de doelen, succesfactoren, uitdagingen en actietriggers van je doelgroep. Met een goede uitwerking begrijp je jouw klant beter en kun je jouw advertenties gericht hierop afstemmen.

3. Onderzoek wat de doelgroep aanzet tot actie

Onderzoek met welke intentie je doelgroep zoekt op de zoekwoorden die voor jou relevant zijn. Er zijn verschillende zoekintenties. Je doelgroep kan op zoek zijn naar bepaalde informatie of ze willen een productvergelijking doen en vervolgens overgaan tot kopen. Het begrijpen van de zoekintentie en hierop inspelen is de sleutel om je doelgroep te bewegen om tot actie over te gaan.

4. Maak je campagnes meetbaar

Door conversies in te stellen in je campagnes, maak je jouw campagnes meetbaar. Conversies zijn acties van de doelgroep die waardevol zijn voor je bedrijf. Bijvoorbeeld inschrijvingen voor de nieuwsbrief, productaankopen of ingevulde contactformulieren. Heb je een webshop? Dan kun je gebruik maken van e-commerce tracking, waarmee de shoppingactiviteiten op je website worden bijgehouden. Conversieoptimalisatie is daarbij essentieel.

5. Toon je campagnes aan de juiste doelgroep

Om ervoor te zorgen dat je campagnes aan de juiste doelgroep getoond worden, kun je segmenteren. Je kunt je doelgroepen segmenteren op basis van interesses, intenties en demografische gegevens. Ook kun je verschillende type segmenten aanmaken: affiniteitssegmenten, in-market segmenten, remarketing segmenten en gecombineerde segmenten. Dit type segmenten kun je koppelen aan de verschillende fasen in de customer journey.

6. Bepaal je budget en biedstrategie

Bepaal hoeveel je per dag of per maand aan je campagne wil uitgeven. Kies een biedstrategie die past bij jouw campagne, doelstelling en budget. Wil je grip houden op hoeveel budget er wordt uitgegeven aan klikken of vertoningen, dan kun je kiezen voor een handmatige biedstrategie. Heb je al wat data verzameld, dan kun je ook kiezen voor een automatische biedstrategie. Op basis van wat werkt en niet werkt, zet Google je advertentiebudget zo goed mogelijk in.

7. Breng structuur aan in je Google Ads-campagnes

Een goede campagnestructuur zorgt voor een betere kwaliteitsscore. Met een goede kwaliteitsscore haal je betere resultaten voor een lagere prijs. Belangrijke onderdelen voor de structuur van je Google Ads-campagnes zijn advertentiegroepen, zoekwoorden, advertentieteksten en landingspagina’s. Denk niet alleen aan het toevoegen van zoekwoorden, maar ook aan het uitsluiten ervan. Door zoekwoorden uit te sluiten voorkom je dat je advertentie wordt getoond aan mensen die niet direct tot je doelgroep behoren.

8. Schrijf relevante advertentieteksten

Schrijf een opvallende kop, waarin je jouw zoekwoorden verwerkt. Dit maakt je advertentie relevanter in de zoekopdrachten. In de beschrijving geef je extra informatie over jouw product of dienst en sluit je af met een krachtige call-to-action. Zorg voor variatie en schrijf meerdere advertentieteksten per zoekwoordgroep. Google leert hierdoor welke advertentie het relevantst is.

9. Optimaliseer op basis van data

Echt succesvol worden met je Google Ads-campagnes word je als je gaat meten, analyseren, interpreteren en optimaliseren. Iedere campagne heeft tijd nodig. Zorg ervoor dat je optimaliseert op basis van de juiste data. Experimenteer met je advertentieteksten, extensies, biedstrategie, de indeling van je advertentiegroepen en andere instellingen.

Uitgelicht

Bergwerff Automotive: Online marketingstrategie op specifieke doelgroep

Als erkend servicepartner van BMW en MINI kan menig autoliefhebber het hart ophalen bij de collectie van Bergwerff Automotive. De uitdaging: zorgen dat deze groep aan Bergwerff Automotive denkt als ze een BMW M-model overwegen.

Een effectieve Google Ads-strategie opzetten met Onest

Bij Onest begrijpen we de complexe en voortdurend veranderende mogelijkheden van zoekmachine adverteren. We zijn bekend met de diverse tools en technieken om je naamsbekendheid te vergroten, meer leads te genereren en heel gericht je doelgroep te benaderen. Onze Google Ads-specialisten helpen je graag met het opzetten van een effectieve en succesvolle Google Ads-strategie. Door Google Ads aan ons uit te besteden, kun jij je richten op je eigen bedrijf terwijl wij doen waar we goed in zijn: jouw online resultaten naar het next level brengen.

Online succes met Google Ads

We bedenken, realiseren en optimaliseren wervelende Google Ads-campagnes. Genereer meer leads, verkopen en omzet.

Renate Online marketeer
Renate Leijser SEA-specialist bij Onest Digital Agency

Ga jij stappen zetten met jouw online marketing?

Wij werken Agile. Samen vanuit één team. Hoe? Ontvang het artikel.

Petra en Renate aan de vergadertafel praten over funnelstrategie

Genereer leads met een funnelstrategie

De weg naar meer leads en hogere conversies!