010 247 74 11
Recruitmentmarketing: vind sneller geschikte kandidaten
Social media

Recruitmentmarketing: vind sneller geschikte kandidaten

Geschreven door Sandra
Geupdate op 30/01/2024
5 minuten lezen
Product owner Sandra Buitendijk bij scrummuur

Het werven van geschikte kandidaten voor vacatures is een uitdaging voor veel bedrijven. Het vinden van de juiste kandidaat, die voldoet aan de vereiste kwalificaties en vaardigheden, is tijdrovend en kostbaar. Traditionele methoden, zoals het plaatsen van vacatures op job boards en het inschakelen van recruiters, leveren niet altijd het gewenste resultaat op.

Traditionele wervingsmethoden zijn kostbaar én slecht meetbaar

Het probleem met traditionele wervingsmethoden is dat ze niet gericht zijn op een specifieke doelgroep en slecht meetbaar zijn. Het plaatsen van vacatures op job boards kan weliswaar reacties opleveren, maar vaak zitten er reacties tussen van kandidaten die niet geschikt zijn. Hierdoor gaat er veel tijd en middelen verloren aan het doorzoeken van cv’s en sollicitatiebrieven. Bovendien is het inschakelen van een recruiter kostbaar en is er geen garantie dat de juiste kandidaat wordt gevonden.

Bereik de juiste doelgroep door de inzet van online marketing

Online marketing helpt daarentegen bij het bereiken van een specifieke doelgroep en het aantrekken van potentiële kandidaten die passen bij de openstaande functie(s). De aanwezigheid op meerdere online kanalen vergroot de zichtbaarheid en daarmee de kans dat potentiële kandidaten jouw bedrijf zien. In dit artikel leggen we uit wat de belangrijkste online kanalen zijn.

Benieuwd waar je staat met jouw huidige online marketing?

Wil je weten welke online marketing kansen er voor jou liggen? Dan ben je bij ons op de juiste plek.

Kwalitatief verkeer met behulp van zoekmachine-optimalisatie

Veel (potentiële) collega’s starten hun zoektocht naar een nieuwe baan nog steeds via Google. Dit begint vaak met het intypen van een bepaalde zoekterm. Het is daarom belangrijk dat jouw werken-bij website gevonden wordt voor deze zoektermen, bijvoorbeeld door deze zoekterm te verwerken in de vacatureteksten.

Om inzicht te krijgen in relevante zoekwoorden voeren we onder andere zoekwoordonderzoek uit en maken we een doelgroep- en concurrentieanalyse. Naast de vacatureteksten is de techniek een belangrijke factor om organisch beter vindbaar te worden. Een optimaal werkende (werken-bij-)website gaat bijdragen aan het vinden van potentiële collega’s.

Direct vindbaar op de juiste zoektermen met behulp van Google Ads

Om kandidaten te werven is het dus belangrijk dat je website organisch goed vindbaar is én dat je voor belangrijke zoektermen een top 5-positie scoort in Google. Maar belangrijk om te weten: de organische resultaten staan altijd onder de betaalde resultaten. Daarom is het belangrijk om ook altijd betaalde campagnes in te schakelen voor zoekwoorden die belangrijk zijn voor jou als werkgever.

Met Google Ads kan je heel gericht een doelgroep benaderen. Bovendien kan je potentiële kandidaten die interactie hebben gehad met jouw advertentie of (werken-bij-)website nogmaals benaderen met een retargeting campagne. Het doel van retargeting campagnes is herhaalbezoek en uiteindelijk het genereren van meer (kwalitatieve) sollicitaties.

Bereik je droomkandidaat via LinkedIn

Daarnaast is LinkedIn een zeer geschikt platform om potentiële kandidaten te bereiken. LinkedIn staat bekend als professioneel netwerk waar veel werkgevers hun vacatures delen. Hiermee bereik je potentiële kandidaten die al heel gericht op zoek zijn.

Daarnaast biedt LinkedIn aan werkgevers de kans om zich te profileren en kandidaten te bereiken die mogelijk (nog) niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Naast het onder de aandacht brengen van de openstaande vacatures adviseren we om actuele informatie, recente cases en uitjes met collega’s te delen. Op deze manier overtuig je potentiële kandidaten dat het leuk is om bij jullie te werken.

Always on exposure op Facebook en Instagram

Naast LinkedIn zijn Facebook en Instagram geschikte platformen om potentiële kandidaten te bereiken. Vooral theoretisch opgeleide kandidaten zitten op deze twee platformen. Het grootste voordeel van Facebook en Instagram is dat potentiële kandidaten direct, op een laagdrempelige manier, hun interesse kunnen tonen in een specifieke vacature. Dit scheelt een hoop klikken en komt ten goede aan de employee experience.

Meten, meten en nog eens meten door de inzet van online marketing

Het grootste voordeel? De online campagnes zijn meetbaar, waardoor we deze continu kunnen monitoren op opgestelde KPI’s. Hierdoor weet je altijd waar je aan toe bent.

Een onlinestrategie voor de profilering als werkgever

Een succesvolle case bestaat uit diverse ingrediënten: een betrokken opdrachtgever met een visie, een meetbaar doel, KPI’s, een duidelijke strategie en een reële doelstelling.

Ambi Pack werken bij: always-on, always in control e-recruiting

Voor Ambi Pack ontwikkelden we een aparte werk-bij-website, waarop het verhaal van de medewerker echt naar voren komt. Want op de corporate website is daar nu eenmaal minder ruimte voor en potentiële kandidaten vinden andere dingen belangrijk dan potentiële klanten van Ambi Pack. De website koppelden we aan meerdere online campagnes, waarbij we ook mensen die nu nog niet op zoek zijn probeerden te targeten.

Potentiële kandidaten werven met onze bewezen werkwijze

Welke online marketing kanalen ga jij inzetten om potentiële kandidaten te werven? Met onze bewezen en overzichtelijke werkwijze ben je in staat om potentiële kandidaten proactief (in plaats van reactief) te benaderen.

Aan de slag met recruitmentmarketing of een werken-bij-website?

Wil jij jouw organisatie ook profileren als serieuze werkgever en door de inzet van online marketingkanalen potentiële kandidaten proactief bereiken?

Mark Managing partner
Mark Drenth, co-owner Onest Digital Agency