010 247 74 11
Terug in controle over jouw data
Strategie

Terug in controle over jouw data

Geschreven door Maureen
Geupdate op 27/08/2024
4 minuten lezen

Er zijn binnenkort ingrijpende maatregelen nodig, aan iedere website en de wijze waarop cookie data wordt verwerkt. Dit heeft te maken met ontwikkelingen op privacygebied, daaruit voortvloeiende wetgeving (Avg, GDPR) en hoe techbedrijven hier mee omgaan.

Chocolate chip, hazelnoot of….

Er zijn verschillende soorten cookies. Om het simpel te zeggen cookies die je zelf in beheer hebt, cookies die voor jou beheerd worden en cookies die door meerdere partijen beheerd worden. Ook wel bekend als first party cookies, third party cookies en tracking cookies.

Wat doen cookies?

Deze cookies stellen website-eigenaren in staat om data te verzamelen zodat je statistieken kan bijhouden, rapportages kan maken, advertentie campagnes kan targetten, mensen die op je website zijn geweest kan retargetten. Zaken waar iedere website-eigenaar wel eens mee te maken heeft (gehad).

Vroeger was alles beter

Vroeger kon je websitedata makkelijk verzamelen op basis van cookies. Simpelweg een script installeren en je had het geregeld. Fire en forget zeg maar. Maar goed hier zit ook een risico in. De verantwoordelijkheid voor het zorgvuldig omgaan met alle data is in het geval van third-party en tracking cookies helemaal belegd bij de Googles, Facebooks en Tiktoks van de wereld. En of dat nou zo slim is….

The death of the cookie

Kortom, wetgeving is nodig om de macht van techbedrijven in te perken en privacy te waarborgen. Wat er gaat veranderen is dat deze nieuwe wetten, ervoor zorgen dat cookies die jij niet zelf in beheer hebt, de zogenaamde third party – en tracking cookies, niet meer toegestaan zijn. De death of the third party- en tracking cookie, waar al jaren over gesproken wordt overigens, is daarmee per eind 2024 een feit.

Maar waarom moet de cookie dood?

Er is op zich niets mis met cookies. Het issue zit hem het feit dat andere partijen jouw cookies in beheer hebben. Dat is privacy technisch gevaarlijk. Gevaarlijk is natuurlijk relatief, het is in ieder geval niet wenselijk. Het is niet zo dat jouw gegevens open en bloot op straat liggen, maar er is wel degelijk een risico als het aankomt op wat er (ooit) met jouw data gedaan kan worden en hoe dit evt. de markt beïnvloedt en welke andere dingen waar wij niet eens weet van hebben. Ergens is het dus een goede zaak dat hier toezicht op komt.

Echter, als website-eigenaar is het ook fijn als je je data kan gebruiken om:

  • rapportages te maken, zodat bijv. je kan A/B testen
  • statistieken te kunnen inzien, zodat je bijvoorbeeld je advertentiekosten kan optimaliseren
  • advertentiecampagnes nauwkeuriger wil kunnen targetten om de juiste doelgroep te bereiken
  • je website bezoekers wil re-targetten voor wederverkoop
  • of een combinatie van dit allen

The future is now

Tenzij je een andere technieken gebruikt is bovenstaande eind 2024 niet meer mogelijk. Je merkt overigens nu ook al effecten. Namelijk dat data onbetrouwbaarder is geworden over de tijd en dat daarmee optimaliseren steeds lastiger wordt. Tot frustratie van marketeers. Maar binnenkort zul je, als je geen maatregelen neemt, waarschijnlijk ook als niet marketeer hoofdpijn krijgen van deze verandering.

Maar! Er is een oplossing

Er is een oplossing. Namelijk Server Side Tagging. Met deze manier van gebruiken van cookies heb je geen third party en tracking cookies meer nodig, om toch je data te kunnen blijven gebruiken.

Server Side?

Server Side it is. Het betekent dat de data van jouw website bezoekers eerst langs jouw eigen server gaan, in plaats van die van een ander. Je voegt dus als het ware een extra laag toe in het proces en beheert daarmee je eigen data. Vanaf jouw server kan de data dan naar de eindbestemming verstuurd worden. Bijvoorbeeld Google Analytics, Microsoft Ads of Facebook. Hierdoor kies je zelf welke data je doorstuurt naar derde partijen en kun je de privacy van jouw websitegebruikers beter waarborgen.

De voordelen van Server Side Tagging

Los van het kunnen blijven gebruiken van je data voor de eerder genoemde situaties, biedt Server Side Tagging nog meer voordelen:

  1. Meer eigen invloed waardoor je de data die je verstuurd kan verrijken
  2. Meer veiligheid voor versleuteling van data
  3. Nieuwe data die je kan gebruiken om te rapporteren
  4. Een snellere website voor bezoekers en daarmee fijn voor Google
  5. (Voorlopig) omzeilen van adblockers waardoor je meer (anonieme) data in je systeem kan krijgen.

Server Side Tagging is de toekomst

Dat je er niet aan ontkomt is duidelijk. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om er niet in mee te gaan, net zoals dat veel website-eigenaren nog steeds kiezen om géén cookiewall aan te zetten. Echter, de voordelen nu, maar ook later, zijn niet te ontkennen.

Ook het feit dat Google deze techniek nu laagdrempelig aanbiedt, zodat je zonder torenhoge kosten gebruik kan maken, is een voordeel. Overigens is het niet gratis, zoals Google Analytics was.

Dat betekent echter niet dat je nog geen redenen genoeg hebt om nu wel al te beginnen met Server Side Tagging gezien de vele mogelijkheden en de waardevolle data.

Meer weten over Server Side Tagging?

Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden en helpen je bij het implementeren hiervan. Neem contact met ons op voor deskundig advies en ondersteuning op maat.

Maureen Online Marketeer
Maureen Weernekers - Online Marketeers
Mark Drenth, co-owner Onest Digital Agency

Expert Review

Liever bellen? 010 247 74 11

Mark Drenth, co-owner Onest Digital Agency