010 247 74 11
User Story Mapping
Agile

Word onderdeel van het team met User Story Mapping

Geschreven door Sandra
Geupdate op 30/01/2024
5 minuten lezen

Je wilt online de volgende stap zetten, maar je weet (nog) niet precies hoe. Het enige dat je weet is dat je bijvoorbeeld meer klanten, leads, omzet, efficiency, bezoekers of conversie wil en dat dit moet bijdragen aan de businessdoelstelling.

Je wilt graag onderdeel zijn van een team en aangesloten zijn bij het proces, zodat je waardevolle input kan leveren. Een overzichtelijke en begrijpelijke methode kan hierbij helpen. Bij Onest werken we op basis van Agile. Een methode die veel opdrachtgevers al naar het next level heeft gebracht.

Wat is User Story Mapping

User Story Mapping is een techniek die veel gebruikt wordt door teams die Agile werken. Bij Onest zetten we User Story Mapping in om samen met de opdrachtgever te bepalen wat we willen bereiken. Bovendien word jij, als opdrachtgever, echt onderdeel van het team.

Onze ervaring is dat tijdens deze sessie(s) alle kennis, inzichten en informatie gedeeld wordt. Hierdoor ontstaat er een duidelijk beeld aan welke businessdoelstelling de online (marketing)activiteiten moeten bijdragen. De uitkomst van een sessie is een soort werkvoorraad. We maken deze werkvoorraad inzichtelijk, zodat jij altijd weet waar je aan toe bent.

Benieuwd waar je staat met jouw huidige online marketing?

Wil je weten welke online marketing kansen er voor jou liggen? Dan ben je bij ons op de juiste plek.

Welke voordelen heeft User Story Mapping voor jou

User Story Mapping wordt veel toegepast bij softwareontwikkeling, maar ook voor (online) marketing werkt het. User Story Mapping biedt de volgende voordelen voor opdrachtgevers:

  • Stelt prioriteiten in het werk
    Tijdens een User Story Mapping wordt er veel informatie tussen de opdrachtgever en het team uitgewisseld. We maken al deze informatie inzichtelijk. Tijdens deze sessie koppelen we de informatie direct aan verschillende online marketing touchpoints. Hierbij staat de businessdoelstelling altijd centraal. Deze touchpoints en activiteiten worden vertaald naar uitvoerbare taken voor het team. We sluiten de User Story Mapping sessie af met het geven van prioriteit aan de taken.
  • Bevordert samenwerking
    De sprints met daarin de uitvoerbare taken en bijbehorende prioriteiten zijn voor de opdrachtgever en Onest zichtbaar. Dit geeft inzicht en duidelijkheid. Iedereen weet waar we staan en wat de volgende stappen zijn om de businessdoelstelling te realiseren. Dankzij de regelmatige sprintmeetings wordt de samenwerking tussen de opdrachtgever en Onest bevordert. Daarnaast plannen we (wekelijkse) stand-ups waarin we de voortgang bespreken.
  • Klantgerichte benadering
    User Story Mapping gaat uit van een klantgerichte benadering. Dit lijkt voor de hand liggend, want klanten zorgen uiteindelijk voor groei van jouw business. Toch zien wij vaak dat opdrachtgevers uitgaan van hun eigen kennisniveau en niet dat van de klanten.
  • Biedt ruimte voor voortdurende verbetering
    User Story Mapping is vaak een kick-off tussen het Agile-team en opdrachtgever. Daarna hebben we regelmatig contact via sprintmeetings. Een vast onderdeel van deze meeting is de retrospective. Hierin kijken we samen met de opdrachtgever terug op de afgelopen sprint, met als doel te evalueren en te achterhalen welke zaken goed en minder goed werken. Door elke keer dit proces te doorlopen kunnen we continu verbeteringen doorvoeren.

Uitgelicht: Daiwa House Modular Europe

Online positionering in 8 weken

Een succesvolle case bestaat uit diverse ingrediënten: een betrokken opdrachtgever, KPI’s, een duidelijke strategie en een reële en meetbare doelstelling. Voor Daiwa House Modular Europe, lanceerden we binnen 8 weken een nieuwe website en meerdere online uitingen. Vanwege de korte tijdsperiode hebben we dit project aan gevlogen volgens onze Agile werkwijze. We werkten in korte sprints, waarin elke sprint resulteerde in een tastbaar resultaat.

Welke stappen worden doorlopen tijdens een User Story Mapping sessie?

De User Story Mapping bestaat uit twee onderdelen. Tijdens het eerste onderdeel achterhalen we de business doelstelling, doen we onderzoek naar de doelgroep en welke klantreis ze doorlopen. Tijdens het tweede onderdeel worden de inzichten vertaald naar uitvoerbare taken en worden deze geprioriteerd. Beide onderdelen doorlopen we altijd samen met de opdrachtgever. 

  • Achterhaal de business doelstelling
    In de eerste stap achterhalen we wat de vraag van de opdrachtgever is. Soms heeft de opdrachtgever een duidelijke vraag, maar veel vaker weten opdrachtgevers niet precies wat ze willen vragen. De User Story Mapping is techniek is geschikt om dit te achterhalen. Tijdens deze stap koppelen we de vraag altijd aan een business doelstelling.
  • Begrijpen wat de gebruiker wilt
    In deze stap identificeren we wie de gebruikers zijn en wat ze verwachten gedurende de klantreis. En belangrijker nog: in deze stap sluiten we ook gebruikers uit die niet in de doelgroep vallen. Deze stap is ontzettend belangrijk voor het maken van een User Story Map. De uitkomst van deze stap is een reeks van persona’s.
  • Klantreis in kaart brengen
    In de vorige stap hebben we persona’s gecreëerd. In deze stap willen de complete klantreis in kaart brengen. Een klantreis is veelal op te delen in meerdere fases, bijvoorbeeld: onderzoeken, oriënteren, vergelijken, kopen. Elke fase in de klantreis gaan we verder uitwerken met acties (welke stappen / acties onderneemt de gebruiker), mindsets (wat is de motivatie, vraag of informatiebehoefte van de gebruiker) en kansen (aanvullende context).
  • Vertaal naar uitvoerbare taken en prioriteer
    In de vierde en laatste stap gaan we bovenstaande informatie van de gebruikers vertalen naar uitvoerbare taken om de business doelstelling te realiseren. Aan deze taken wordt direct prioriteit toegekend, zodat het werk eenvoudig in sprints gepland kan worden. Bovendien helpt deze stap met beslissen welke taken essentieel zijn en welke minder focus nodig hebben.

Online succes met User Story Mapping

We zijn een full service online marketingbureau gespecialiseerd in SEO, SEA, content marketing, conversieoptimalisatie en website development. Kennismaken met User Story Mapping en onze Agile werkwijze?

Cynthia Digital designer
Cynthia van Steenvelt, digital designer bij Onest Digital Agency